Hora

Ibland blir man förvånad när man läser en bok eller en text, orden betyder inte det man tror,

och man kan ju undra varför de ibland får helt andra betydelser. Nu senast stötte jag på

ordet HORA i en bok utgiven av Nordiska Museet 1955. Jag stutsade till redan efter att ha

läst första meningen och hjärnan varvade upp för att försöka komma på varför ordet har fått

den dagliga betydelsen det har i dag.


Hora från latin översatt till svenska timme och på engelska Hour eller franska Heure. Man

undrar även vad engelskan använder för slangord för dessa damer som säljer sina tjänster.

Text från Sten Lundwalls bok Ur och Urverk utgiven av Nordiska Museet i Stockholm 1955


Jag skulle passat på att fråga den enda tjej som kommit fram till mig och erbjudit sina tjänster.
Detta hände i New-York City 1997, efter ett besök på hangarfartyget USS Intrepid som ligger i Hudsonfloden kommer det fram en tjej som helt öppet frågade om jag ville köpa hennes tjänster, jag blev så paff av frågan att jag inte kunde öppna käften, så jag skakade bara på huvudet och gick vidare, men så här i efterhand kom jag på att jag skulle kunnat fråga henne vad slangordet var på hennes yrkestitel.


Biold lånad från det engelspråkiga Wikipedia

I brist på bild av tjejen visar jag en bild på USS Intrepid, fartyget darbbades av ett kamikaze anfall 1944.


Något år senare drabbades jag av en liknande förfrågan fast denna gång var det en thailändsk gubbe.
Den personen var betydligt svårare att bli av med. Han stod utanför mitt hotell i Bankok,
när jag kommer ut på morgonen kommer han fram och frågar om jag önskar en kvinna?
jag skakar bara på huvudet och går vidare. Han följer efter och frågar igen varpå jag svarar No.

Men han nöjde sig inte med svaret utan ställer frågan om jag önskade en kille, varpå jag med hög röst svarar No. Han frågar då om jag vill träffa några young girls efter ytterligare ett Nej kommer frågan young boys, wwerryyyy young  boys!!!!!,. jag bara skakar på huvudet och går vidare.

Han kommer ikapp mig och ställer frågan om jag vill ha drogs, efter ytterligare ett nej kommer frågan om jag vill ha tag på sprit, svaret blir som tidigare Nej-Nej-nej. Trots alla mina N*O* ger han inte upp,

utan han beklagar sig över att han har erbjudit mig nästan allt och något borde han kunna få hjälpa mig med,
Vad har jag inget önskemål?

Tvärs över gatan låg då Mac Donalds så jag föreslog en Big Mac.
Han vände på klacken och gick, och jag fick ordna min Big Mac på egen hand.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0