I Skuggan av ett brott

(Obs klickar man på ett blått ord kommer man till Wikipedia för ytterligare läsning om personen eller händelsen).


En gång i tiden när man lärde sig läsa och fick egna Enid Blytonböcker om Fatty fick man lära sig att vara rädd om boken, böcker var dyra och om man vårdade dem rätt kunde de hålla hela livet. Storasyster förmanade mig att inte göra hundöron eller kladda i boken.


Som en liten hämnd fixade jag en utrangerad bok på biblioteket och visade min systerdotter hur man med en kraftig tuschpenna kunde rita ett kors över de sidor man läst. Systerdotter visade upp två ögon stora som tefat, samtidigt som underläppen började darra, tänk om mamma ser det där sa hon förfärat.


Normalt sett är jag rädd om mina böcker även om en och annan tagit skada när jag somnat med boken i handen, konstigt nog brukar boken ligga under min rygg när jag väl vaknar.


Att böcker inte har det värde de tidigare har haft märks på mitt senaste köp. Helena Henschens I Skuggan av ett brott utgiven 2004, den såldes enligt prislappen för 298 kronor, men reades senare ut för 189 kronor, själv köpte jag den på Röda korset i Laxå för 5 kronor.
Bild lånad från wikipedia

Detta var en bok jag tänkte köpa redan när den kom ut, men när jag väl kom till skott var den slutsåld. Den fick bra recensioner och den diskuterades livligt i radio. Boken bygger på 1930-talets mest uppmärksammaste kriminalfall de von Sydowska morden, då den 23 årige Fredrik von Sydow mördar sin far Hjalmar von Sydow och två tjänstekvinnor i Stockholm. Dramat får sin upplösning på restaurang Gillet i Uppsala där Fredrik skjuter sin fru Sofie för att sedan skjuta sig själv i tinningen.
Eget foto av Helena Henschens bok I skuggan av ett brott

Händelsen finns beskriven i flera böcker men det  speciella med denna bok är att Helena Henschen är systerdotter till Fredrik von Sydow. Som vanligt när man läser hittar man ibland några små guldkorn, Jag studsade till när jag läste att spionöversten Stig Constance Wennerström och Fredrik var skolkamrater. Efter att jag läst denna boken blir det att leta reda på Sigfrid Siwertz roman Ett brott som anses vara inspirerad av de von Sydowska morden. Konstig nog är det en av Sigfrids böcker som jag har missat, han har ju annars varit en av mina favoritförfattare med böcker som Selambs och Mälarpirater.




Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0