Rollator

På vägen hem från Ica idag på lunchen slog jag följe med en äldre bekant som använder rollator. När vi kommer till första vägkorsningen vill hon att vi skall gå på andra sidan av vägen, när vi väl har promenerat ett kvarter vill hon korsa vägen igen, och vid nästa korsning skall vi korsa vägen igen för att gå på andra sidan. Jag blir lite konfunderad av dessa byten av trottoarsida hela tiden, så jag frågar henne varför vi hela tiden skall byta sida när vi har gått ett kvarter?.


Som svar får jag det först lite märkliga svaret, Det ser du väl!. Fortfarande konfunderad svarade jag att det kan jag inte se, kan du förklara vad du menar. Hon vände sig om och pekade på trottoarkanten och sa, När kommunen anlade dessa trottoarer tänkte de inte på att sänka ner trottoarstenarna vid övergångställen, så för att kunna gå på trottoaren måste jag byta sida hela tiden. Eftersom jag inte orkar lyfta rollatorn så blir det så att jag går på körbanan på vissa sträckor eftersom trottoarkanterna är så höga. 
Trottoarkant längs Postgatan, eget foto 201004
Tänk att så små saker som nedsänkta trottoarstenar kan ställa till sådana problem, och själv har jag inte ens tänkt tanken att detta skulle vara ett problem.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0