Ny bok från Alf Pettersson

En rolig sak som hände under dagens arbete var ett besök av förre lokalredaktören på Nerikes Allehanda och Örebro Kuriren, Alf Pettersson.
Eget foto med Alf Petterssson med den nya boken i handen. 20100824
Han premiärvisade sin nya bok Skymmningssagor och berättelser från Tivedsbygden. Som vanligt när Alf skriver om bygdens historia har han lagt ner ett enormt förarbete med bland annat forskning bland dokumenten på Dialekt och folkminnesarkivet i Uppsala. Jag har ännu inte haft möjlighet att läsa boken men jag läste rubrikerna på de olika berättelserna samt snabbläste några avsnitt som verkade extra spännande. Jag har i hela mitt liv antagit att det inte förekommit några grövre brott i trakterna förutom rånen av de resande genom Tiveden, men denna bok tar upp ett flertal mord i trakten, bland annat blev torparen på Åland mördad runt 1860, själv har jag flera gånger vandrat längs ålandskanal och de enda resterna av torpstället är idag en jordkällare.
Omslaget till Alf Peterssons bok Skymmningssagor och berättelser från Tivedsbygden. Eget foto 210108
Förutom Alfs böcker är det ganska tunnsått med böcker om bygden, prästen Bo Löwenström skrev en liten bok om Ramundeboda på 1940 talet och Eric von Rosen reste runt i Tiveden och samlade på sig stoff till en bok som utgavs postumt. Gunnar Piscator samlade på sig mycket stoff, men jag tror inget blev utgivet under hans namn förutom artiklar i lokaltidningen.

 

Tidigare i år passade jag på att titta in i Tiveds kyrka, jag blev lite besviken att det inte fanns någon informationsskrift om kyrkobygget, vare sig i kyrkan, eller i kommunens turistbroschyr. Men i denna bok finns ett avsnitt med Historiken i Tiveden av Göte Hellman (vars son gjorde rekryten samtidigt med mig) som stillade min nyfikenhet. Den unge byggmästaren Anders Pettersson lyckades med hjälp av gråsten och tusen riksdaler bygga kyrkan på sju veckor.
              Eget foto från Tived kyrka. 201006   Eget foto från Tived kyrka. 201006
Extra kul är att Alf denna gång har använt en illustration till omslaget av lokalkonstnären Eva Karlsson. Även Eva har varit väldigt produktiv dels med teckningar med lokal anknytning samt som illustratör till sagoböckerna om Trollen i Tiveden. Själv har jag en oljemålning från hennes hand, tyvärr inte med något motiv med lokal anknytning utan från en skäppsättning på Gotland med Stora Karlsö i bakgrunden
Eget foto av Eva Karlssons tavla Skeppsättning från Gotland..




Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0