Sommar med Håkan Lans

Lördagens sommarvärd Håkan Lans var en av de sommarvärdar jag prickat av att jag absolut skulle lyssna på. Eftersom jag var upptagen med andra sysslor under lördagen så lyssnade jag igenom programmet via datorn på söndagen. Jag har vid ett tillfälle hört honom live då han berättade om sitt satellitnavigeringssystem, och då fängslade han åhörarna så alla satt knäpp tysta. 

Omslaget till David Lagercrantz bok om Håkan Lans. Eget foto 201008
Det häftigaste i hans sommarprogram var berättelsen om hur han sommarjobbade för att få ihop pengar till ett mopedköp, detta gav ett mycket starkt intryck om hans uppväxt och relationen till sina föräldrar. Och jag vek mig av skratt när jag hörde hur han för en dag lät sin granne åka med en supertrimmad motor som förvandlade grannens slöa moped till en lätt MC. Ett större projekt var byggandet av en ubåt om detta pratade han inte så mycket i sitt program men bygget tog så mycket tid från hans studier att avgångsbetyget blev precis godkänt med undantag av matematik där betyget blev Med utmärkt beröm godkänt. Trots alla uppfinningar som färggrafiken, datormusen är nog ändå Håkans arbete inom flyget det jag personligen ser som hans största innovation. Han till och med byggde en egen Glasair för att prova systemet i verkligheten.   
Bild lånad från engelska Wikipedia
Tyvärr pratade Håkan inte så mycket om sina egna uppfinningar i programmet, men David Lagercrantz skrev en tjock bok om dessa och litet porträtt av den komplexa vetenskapsmannen Håkan Lans och hans problem med patentstölder och rättegångar.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,


Kommentarer
Postat av: Fredde

Jag håller inte riktigt med dig dær Janne... :-) Jag håller nog AIS-transpondern som hans størsta uppfinning. Den har verkligen revolutionerat Ship-to-ship och shore-to-ship informationsflødet. Numera "ser" man på det elektroniska sjøkortet vad man møter i skærgården lægre fram, Man slipper ropa "Ship on my port side" utan man ropar fartygsnamnet direkt vid kommunikation med andra fartyg. VTSer, kustbevakning mm ser fartygen och ropar inte længre upp och frågar om ovesæntligheter. Som sagt, ett oværderligt hjælpmedel idag... Hade han ett finger med i utveckligen av DGPS också måntro...?

2010-08-02 @ 03:26:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0