Juldagen

25 december är en av de stora högtidsdagarna inom kristendomen, eftersom det räknas som Jesus födelsedag. Som liten var det den dagen man ville kliva upp extra tidigt trots mitt dåliga morgonhumör, jag ville ju prova alla nya leksaker, eller bygga ihop alla modellflygplan som oftast var trasiga efter hemresan från Mormor i Halmstad. Som vuxen har det mer och mer blivit den lediga dag då man kan gotta sig riktigt extra med en bra bok.
Jesus som barn, målad av Bartolomé Esteban Murillo. Bild lånad från Wikipedia

Annars har det blivit en folklig tradition att gå upp tidigt denna morgon för att bevista julottan. Eftersom jag själv är väldigt morgontrött har det inte blivit så många julottor för min del. De få gånger jag har lyckats bevista julottan har jag i alla fall lagt märke till att kyrkan som regel är fullsatt och att många besökare inte är vana vid att gå i kyrkan.
Eget foto av Ramundeboda kyrka 200912
Under ett besök på en julotta i Dalarö på tidigt 1970-tal var jag så trött att jag stannade kvar i bilen och sov. Min lillasyster som extraknäckte som kantor mer eller mindre tvingade med övriga familjen till denna gudstjänst. När julottan ar över knackade det på bilrutan, jag vaknade upp med ett ryck, utanför stod en svartklädd man som frågade om jag vilje följa med till prästgården på lite kyrkkaffe. Det var inte så kul vid kaffebordet när han frågade mig hur jag uppfattade hans predikan.
Bild lånad från Wikipedia


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0