Konsthantverk

Jag är lite enkelsårig när det gäller konst, för mig är definitionen av konst, bilder utförda som teckningar, akvareller eller oljemålningar. Jag har väldigt svårt för performancekonst som konstnären Christo Javacheff  gjorde genom att vira in Berlins riksdagshus i tyg, eller Anna Odells psykotiskt sjuk kvinna på bron i Stockholm.


Ett område som gränsar till konsten är konsthantverket, många bildkonstnärer har ju även varit verksamma som formgivare åt olika glasbruk och keramiktillverkare, tyvärr är föremålen ofta inte märkta med upphovsmannens namn, utan det enda som står i botten på lergodset är Rörstrand, Uppsala Ekeby eller Karlskrona. Ändå värre är det med glas, dessa föremål var i bästa fall märkta med en liten etikett när de lämnade glasbruket, denna har som regel blivit bortdiskad genom åren.

 

Även på Tivedsbygdens konstförenings advents utställning förekommer det en hel del konsthantverk i form av smide, tyg, träföremål och inte bara bildkont. Efter att jag besökt utställningen några gånger har jag hela tiden hittat nya bilder som jag tagit till mig, men även konsthantverket har jag för ovanlighets skull lagt märke till.

En av mina favoriter från årets utställning såg jag inte vid mitt första besök, men när jag under ett av mina kvällsbesök såg skrotbilen som troligen kommer från bilkyrkogården på Kyrkö Mosse utförd av Lennart Lindström klack det till lite extra. Tyvärr var den redan såld när jag hittade den. Band övriga bildkonstnärers alster jag fäste mig för i år var Anki Lööw, Birgitta Helgesson samt debutanten Britt Johansson.
Målning utförd av Lennart Lindström, från Kyrkö mosse i Ryd. Eget foto 201012

Ingvar Johansson har skapat några helt underbara tomtar i trä, och utan tvekan var den tomte som satt i en gungstol och läser ur boken Svenska folksagor den som väckte mest uppmärksamhet. Boken är bara 2 cm hög men hela uppslaget med sagan är fullt läsbar.
Träsnidad tomte utförd av Ingvar Johansson utställd på Laxå bibliotek. Eget foto 201012  Träsnidad tomte utförd av Ingvar Johansson utställd på Laxå bibliotek. Eget foto 201012

Bosse Möörk köpte för några årsedan en av kommunens utrangerade kraftverksbyggnader och byggde om den till en smedja. Där har det förekommit några smideskurser, och det är kul att se de deras hantverksalster av smide på denna utställning.
Eget foto av LAXÅ SMEDJA, 2010XX
Det mörka järnet ger ett mycket robust och hårt intryck, jämfört med de mjuka träföremålen som exponeras på bordet bredvid, utöver Bo Möörk har även Gudmar Andersson och Tage Schölin jobbat med olika smidesdetaljer i järn eller kombination järn/trä.
Smidesdetaljer utställda på laxå bibliotek, eget foto 201012

Det var också kul att lokalblaskan uppmärksammade utställningen och Anna Bomarks tavlor, reportaget kan man klicka sig vidare till här.

 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,


Kommentarer
Postat av: Lennart Lindström

Roligt stt du gillade min bilkonst, fler bilar är under produktion.

2010-12-25 @ 11:34:58
Postat av: janne

Dina tavlor Lennart var bland de bättre på utställningen, tyvärr nådde inte utställningen upp riktigt till den höjdpunkt som den brukar bli, men det var dåligt väder nästan hela veckan. Janne

2010-12-27 @ 21:59:39
URL: http://htpp://jannealg.blogg.se
Postat av: Nanna

Finns det något sätt som jag kan få tag på Ingvar Johansson. jag måste få köpa några tomtar. har någon sedan förut som vi har fått från släkt i Motala... Älskar tomtarna.

[email protected]

2013-12-07 @ 17:27:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0