Lucia

I natt låste jag inte min ytterdörr eftersom jag ville slippa kliva upp för att öppna dörren åt Lucia. För cirka 15 årsedan vaknade jag av att det bultade hårt på ytterdörren, när man vaknar så där plötsligt har man ingen riktig tidsuppfattning, så jag slängde ett getöga ut genom fönstret, Kolsvart, klockan kunde ju inte vara mer än 4 tänkte jag.

 

Så medan jag springer ner för trappen beväpnar jag mig med ett gammalt vattenrör som blivit utbytt tidigare under veckan. Med röret höjt över huvudet öppnar jag dörren och möts av en ljusklädd flicka med ljus i håret, sjungande Sankta Lucia. Snabbt sänkte jag röret och bad Lucia kliva in och vänta i min hall medan jag sprang in på toaletten och bytte ut min handduk mot lämpliga kläder. När man är så där nyvaken är det lätt att missuppfatta situationen, klockan var 7:30, och det var ingen som försökte bryta sig in.
Bild lånad från wikipedia 

För att ge en liten julstämning till denna blogg och i brist av bild på Lucian bifogar jag en äldre bild på en stjärngosse.

Bild från min uppväxt, avfotograferad från en diabild

Lucia har även genom åren skrämt en hel del Nobelpristagare eftersom de kommer inklivande tidigt på morgonen i pristagarens rum. För att inte skrämma livet ur dessa stackare som väcks så tidigt på morgonen med sång och lussebullar har man numera börjat informera pristagarna om vår luciatradition den 13 december. Ytterst få har sedan de fått information om Lucia avböjt att bli väckta med kaffe och sång.


Idag Luciadagen är det också ett årsedan TÅGAB startade sina resor mellan Karlstad och Göteborg, själv hittade jag denna tågförbindelse i våras och blev helt charmad av deras lilla gulliga tågsätt med tre vagnar som i alla fall stannar till på Laxå centralstation, när SJ hela tiden minskar ner sina tågstopp på vår lilla ort.
Eget foto av Tågabs reklamaffisch, 201012
Under Lucia bjuder de sina resenärer på en luciaresa med luciakaffe, jag undrar när folkets järnväg SJ inför något liknande.



 



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det är så gott med lussebullar. :P Tycker du att det är okej att man även bakar det efter lucia?

2010-12-16 @ 01:09:15
URL: http://tvminnen.blogg.se/
Postat av: janne

Tja knepig fråga, men OK fram till julafton borde det vara lovligt med lussebullar.

Janne

2010-12-27 @ 22:02:46
URL: http://htpp://jannealg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0