Traditioner och förändringar

Det är helt klart att föremål och varor förändrar sig genom åren, och det sker även med traditioner på grund av ändrade levnadsförhållanden. Som liten tillbringade jag alla jularna hos stackars mormor i Halmstad. Hon kan inte ha haft det så lätt när hennes hem invaderades av åtta barnbarn och fyra egna barn med sina respektive. När mormor försvann ur tiden tog en av mina morbröder över dessa julsammankomster för hela släkten. Men med åren fick även detta ett naturligt slut då ungarna växte upp och de bildade nya par och platser för julfirandet.

 

Men det jag retar mig på är att vissa saker som hör julen till förändras, själv har jag varit väldigt förtjust i dadlar, dessa såldes i avlånga vitklädda träkartonger, men förra året var kartongen utbytt mot en plastförpackning. 
 Eget foto av en dadelförpackning. 201012
När jag häromdagen skulle köpa årets juldadlar fanns inte det klassiska fabrikatet kvar i handeln utan det var ersatt med något nytt fabrikat som använde sig av en frigolitförpackning. Burr, jag ryser bara när jag ser förpackningen, den är inte så snygg att ha stående på bordet.
Lingon och Apelsinglögg från Blossa, Egen bild 2010  
Förra året letade jag förgäves efter den klassiska Blossa glöggen i olika butiker, men det enda som då erbjöds var smaksatta typer, men till min glädje såg jag att min lokala ICA-handlare har den klassiska glöggen i sitt sortiment i år. Förr fanns det julmust, numera finns det även påkskmust och under övriga delar av året säljs den som Must. Det där lilla extra med musten försvinner. Just försäljningen av julmust i Sverige retade upp Coca-Cola så mycket att de avbröt samarbetet med svenska bryggerier. Helt förståligt lyckades inte deras lansering av JulCoca-Cola trots en jultomte på etiketten,traditionerna om vår svenska juldryck satt för hårt, tyvärr har detta inte gällt svagdrickan som såldes i 2 liter och 5 liters flaskor den är i stort sett borta från handeln.
Eget foto av några svagdicksflaskor från Hjo bryggeri. 201011 Eget foto av julmustflaskor, 201212 Eget foto av ett antal Coca-Cola flaskor, 201212
Julskinkan kan köpas nästan året runt som festskinka, på julbordet har man numera möjlighet att kräftor, det känns som om tiden är ur led.

 

Apropå att sakna något, förr fanns något i ostdisken, en grovpipig ost som såldes under namnet Schweizerost men jag har inte sett det namnet där på flera år, och vart tog den goda mjuka Raketosten som man skar av med ett litet snöre vägen.
Bild hittad på nätet


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0