Julmust och radons P1

I dag var det ett litet inlägg om julmust i Tomas Tengbys matprogram Meny i P1. Julmusten som är en helsvensk produkt kom ut på marknaden för 100 årsedan.
nild lånad från Wikipedia

I Sverige dricker vi runt 40 miljoner liter runt juletid. Essensen skapades 1910 av den frikyrklige kemisten Harry Roberts som ville skapa en alkoholfri ersättning för svagdrickan, ölen och brännvinet. Den marknadsfördes de första åren under namnet Julöl. Själv tycker jag att julmusten är för söt i smaken så jag brukar blanda i 50% lättöl. Jag undrar lite smått om sockerhalten i musten gör att man kanske blir mer påverkad av alkoholen i lättölen.
Eget foto av julmustflaskor, 201212

Under eftermiddagen fick Thomas Nordegren hoppa in i talkshowen på P1 klockan 15 som ersättare för Kajsa Ingemarsson, bland programledarna för just det programmet är Nordegren min favorit, han lyckas få fram många udda uppgifter om sina intervjuoffer som tidigare inte varit så kända. I dag tog han upp och intervjuade de kandidater som vill bli språkrör för Miljöpartiet, där finns det idag fler kandidater än lediga platser, och man får hoppas att det inte blir en massa pajkastning i valrörelsen mellan dessa kandidater. När det gäller ny ordförande för Socialdemokraterna verkar det vara väldigt svårt att få några kandidater att ställa upp, i stort sett är det bara Morgan Johansson som sagt sig vara intresserad efter vad jag har hört på radion. Om han blir stadsminister vid nästa val kom ihåg att det var här du läste det först. Fast jag är inte felfri, det är många saker som skall klaffa, först måste han väljas på parikongressen och sedan återstår ett riksdagsval.
bild lånad från wikipedia

Idag kunde man auktionsbjuda på att få Nordegren som sällskap på Kungliga Operan, vid programmets slut var budet uppe i 2010 kronor, intäkterna går till P3 stödprogram Musikhjälpen som samlar in pengar för att motverka handel med barn.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0