Vintertablå i P1

Med vintertablån i P1 försvinner vissa program och andra tillkommer, personligen gillar jag radions satsning på olika vinterpratare som kan ha mycket spännande levnadsöden eller dråpliga episoder att berätta om. Förra vintern fäste jag mig för Ipremmannen Johann Neumann, som återberättade ett levnadsöde som verkligen var annorlunda.

Eget foto av min egen radio, 201011

Dagens vintervärd K.-G. Bergström som vinterpratare i P1 var en klar positiv överraskning. Jag har tidigare räknat honom som mycket trög och inspårad politisk reporter, men i dagens program plockade han sina mycket väl dolda sidor. Just detta att med egen kraft slå sig fram från relativt små omständigheter i Norrland och söka sig vidare till högre utbildning nämnde han på ett mycket beskrivande sätt. Extra kul är det ju också att veta att min storasyster var studiekamrat med K.-G. Bergström under Uppsalatiden.
Bild lånad från Wikipedia

När det gäller hans musikval föll även det mig på läppen, troligen beroende på att han är några år äldre än mig, fick han med en hel del bra 50-60 tals musik som jag missat på grund av att jag är några år yngre och när dessa låtar spelades var jag inte intresserad av musik. Att han sedan även gillade Creedence Clearwater Revival var en extra bonus. Av gårdagens vinterpratare CajsaStina Åkerström hade jag väntat mig mycket mer, men än så länge är hon årets bottennapp som vinterpratare.

Thomas Nordegren bild lånad från wikipedia

Efter Vinterpratarna sändes det nyinsatta programmet Fråga korrespondenterna, med Thomas Nordegren som programledare. Han framförde lyssnarnas inringda frågor till korrespondenterna Hanna Sahlberg Peking, Nils Horner Asien samt ämneskorrespondenterna Staffan Sonning och Gunnar Bolin. Bland de inringda frågorna fanns mycket som dessa korrespondenter i normala fall inte brukar rapportera hem om, och jag tror att det kan vara nyttigt även för dem att få kunskap om vad folk vill höra. Några frågor var av den typen att vi med all säkerhet kommer att svaren i olika reportage under våren.



Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0