2010 års första blogg från mig.

Björn Ranelid var en av deltagarna i Tv-programmet Stjärnorna på slottet under nyårshelgen. Jag måste först erkänna att jag inte har läst en rad av hans texter, och att jag tidigare tyckt att han varit enormt EGO. Det var nästan så att man stängde av TV apparaten när han medverkade som bisittare i TV-studion under fotbolls-VM. Jag läste även debatten mellan Linda Skugge och Ranelid då det begav sig, och ställde mig då på Skugges sida.


Efter att ha sett programmet Stjärnorna på slottet nu i helgen har jag svängt lite, jag tycker fortfarande att han använder ett ranelidiskt språk som i längden kan vara jobbigt att lyssna på, han byter ord hela tiden, och han är en expert på att använda synonymer, så han kan vara svår att förstå för alla som inte behärskar sin svenska till fulländning.


Hur som  helst min nyfikenhet är väckt och jag får väl skaffa romanen Kvinnan är första könet, som var upphovet till bråket med Linda Skugge, för att bilda mig en egen åsikt i denna litteratur och personfråga.

Bild lånad från Wikipedia, Skapare Notwist 2008

Vanligtvis brukar jag inte medvetet hoppa in mitt i en författares verklista, jag föredrar att starta med den första boken, då vissa händelser kan återkomma i flera böcker. Detta var ett av felen jag gjorde då jag startade med Tom Clancys Påtaglig fara från 1989 efter att jag sett den som film, detta tvingade mig att läsa om boken en gång till efter att jag tragglat mig igenom fyra tidigare böcker om romanfiguren Jack Ryan.

Jag skall i en senare blogg försöka mig på en årssammanfattning, som kan ta upp allt från att blåsa i alkotest till friluftsteater. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0