Jackpot

Ibland blir det jackpot, jag hittade en bok på Edinstiftelsen skriven av John Hall, jackpotten består av att boken har både flyganknytning och en anknytning till till hembygden. Jag vet att jag har träffat författaren när jag var i ett eller tvåårsåldern men jag har inga minnen från den tiden. Vad jag har fått berättat för mig var John Hall pingstpastor på orten och att han vid något tillfälle lånade mina föräldrars torp utanför orten. Jag har oxå ett svagt minne av att jag skall ha ytterligare en bok som Hall skrev i slutet av 1950-talet, så det får bli en sväng upp på vinden och leta så läser vi båda dessa böcker i följd.
Boken tända landningsljus, av John Hall. Före detta pastor vid pingstkyrkan i Laxå.

Ibland känner man sig lite lurad, idag var det en debatt i radioprogrammet Kropp & Själ på P1 (tisdag 5 januari) om antibiotika, jag har frivilligt avstått från denna typ av preparat för att när jag väl behöver skulle det vara verksamma på mina bakterier eller virus. Nu visade det sig att dessa preparat ändå inte fungerar för det är viruset som blivit resistenta, så TACK alla som knaprar penicillin i onödan detta medför ett stort problem för sjukvården i framtiden. En mycket häftig sak som nämndes var att en tonsillitinfektion brukar ta cirka två dagar extra för att gå över om man äter penicillin, ändå skrivs det ut tusentals tabletter om året bara för att läkaren inte orkar neka en patient som ber om ett recept.


Idag jobbar man bara halv dag, och morgondagen är en klämdag, så då tänkte jag passa på att åka till återvinningen med lite påsar, på grund av jobb och brist på tid (arbetet) under december har jag sparat på mig några påsar med mjukplast, hårdplast, kartong, papper och glasburkar. Eftersom det är så många fraktioner dessa skall sparas i funderar jag på att köpa några lämpliga plastkorgar som man kan märka med någon symbol så att man kastar rätt pryl på rätt plats. Tidigare använde jag fyrkantiga plastbackar köpta på IKEA, dessa var helt utmärkta, bara lasta in i bilen och vid återvinningen var det bara att häva in hela backen och  vända upp och ner på den, men sen kom en dödsolycka med barn som lekte i dessa containers så nu är hålen så små att man nästan måste riva sönder tidningarna innan de går att kasta.


Kommentarer
Postat av: Rosanna

Jo jag har kommit en bra bit efter att jag började igår. Har läst ungefär halva och min uppfattning hittills är att den är lika bra som de andra :)

2010-01-06 @ 12:34:18
URL: http://rodlattbrunett.blogg.se/
Postat av: Elmertoft

Ändra exponeringskompensationen till bara +0,3 eller +0,7 istället. Kanske behöver du inte höja exponeringskompensationen alls. Det kan ibland räcka med att man ändrar vitbalans till dagsljus eller i vissa fall molnigt. Får dina bilder ett blåstick eller blir de grå?

2010-01-06 @ 13:46:57
URL: http://elmertoft-foto.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0