Greta Jerrefalk

En mycket avlägsen släkting till mig var verksam som konstnär, och när man tittar på hennes måleri över en period kan man verkligen se hur vissa konstnärer inte fastnar i ett fack utan hur de utvecklas och förändrar sitt måleri. Vad jag kan minnas har jag bara träffat henne två gånger i mitt liv, och båda gångerna var på 1970-talet och mitt intresse för konst låg då i sin linda.

Personligen är jag inte så förtjust i stilleben, utan har magasinerat de flesta tavlor av den typen på vinden, dock har jag en Greta Jerrefalk med blomstermotiv hängande i trapphuset, mest bara för att man skall kunna se skillnaden på en konstnärs alster över åren.
Blomsterstilleben av Greta Jerrefalk 1946, eget foto 201007  Jag vet inte vad verket heter, men det är utfört av Greta Jerrefalk 1964, eget foto 201007

Blommotivet målades 1945 och har inget namn, medan den fria nonfigurativa motivet skapades 1964, när man betraktar dessa två målningar samtidigt är det svårt att tänka sig att det är samma konstnär bakom penseln.

Greta var först verksam under namnet Jansson och på vinden står ett av hennes tidigare alster från 1943, även detta ett stilleben.
Blomsterstilleben av Greta Jansson (Jerrefalk) 1943, eget foto 201007
Trots det avlägsna släktskapet med Greta vet jag inte så mycket om henne, hon var verksam i Vallentuna och aktiv inom Össeby Hembygdsförening, hon avled i slutet på 1990-talet eller tidigt 2000-tal, och att hon har tillsammans med Börje Sjöman givit ut boken Garnsbygden i historiskt perspektiv där Greta svarade för illustrationerna. När jag har sökt på nätet hittar jag inte mycket, någon enstaka tavla har sålts på Stockholms auktionsverk, så mycket mer vet jag inte, om någon har mer information lämna gärna en kommentar.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Marie-Louise Winroth

Hej.

Kul att du skrivit om Greta och hennes konst. Jag håller med dig om att hennes lite mera abstrakta konst är mera tilltalande.

Mvh Marie-Louise W

2010-07-27 @ 10:02:40
URL: http://mygganosirrah.bloggagratis.se
Postat av: Anonym

Hejjannealg! Greta Jerrefalk var min svärmor och jag kan berätta för dig att hon avled i dec 2005 efter ett långt och produktivt liv. Hon bodde sedan 1969 i Vallentuna under de flesta åren i Brottby. Där var hon under flera år verksam i Hembygdsför. bl.a var hon med och skapade en hembygdsdräkt. Jag är lite nyfiken på vem du är och hur du var släkt med henne.

Med vänlig hälsning

Anna Jerrefalk

2010-07-31 @ 17:35:59
Postat av: janne

Hej Anna, Greta var syster till min ingifta faster (Olga). jag träffade Greta och hennes man under julhelgen 1971 i deras bostad, samt några år senare i Svinninge. dottern Maggan träffade jag några fler gånger då i sällskap med kusin Lage och mina systrar.

janne

2010-08-01 @ 22:06:26
URL: http://jannealg.blogg.se/
Postat av: Kent Ljungdahl.

Hej,jag heter Kent Ljungdahl och har fått ärva flera tavlor av Greta Jerrefalk.Jag kom till John och Greta Gustafsson i Fagerhult,Småland som sommarbarn från Skå Edeby där Kjell Jerrefalk arbetade.Efter sommaren blev jag kvar som fosterbarn.På ålderns höst flyttade min fostermor,som då var änka,till Segeltorp,Huddinge.Jag,min fru och Son var tillsammans med min fostermor och besökte Greta Jerrefalk i Brottby.Just då målade hom Tema universum.Om jag inte har helt fel var min fostermor kusin med Greta Jerrefalk.Vore trevligt att få veta lite mer om hennes arbeten,utställningar osv.MVH Kent Ljungdahl.

2012-02-24 @ 21:33:18
Postat av: Edin

Hej
Hav två tavlor av Greta Jerrefalk
Om ni vill köpa dom ring mig
Mob 0739859048
Hälsningar Edin

2014-04-14 @ 15:11:56
Postat av: Lars Hanson

Hej
Min morfar hette Erik Gottfrid Jansson (1895). Hans bror Oscar Emanuel Janssons (1884) son Nils Jerrefalk (1905) var gift med Ellen Gretchen (Greta) Irene Jerrefalk (1912). Min bror har en tavla (blomsterstilleben) av Greta från 1940 som han har fått av Gottfrid. Har precis fått i uppdrag av min bror att ta reda på vem Greta var och lite fakta om henne.

2014-11-16 @ 21:24:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0