Bilmekaniker

Efter jobbet ikväll lekte jag bilmekaniker, jag märkte redan i slutet av förra veckan att bromsarna skrek när jag bromsade. Efter mycket strul lyckades jag köpa nya bromsbelägg på Biltema i söndags enligt företagets dator och katalog finns numera inte belägg till min bil där. Efter att jag hittade förra årets katalog återvände jag dit för att kolla om det fanns några belägg på angivet artikelnummer och sesam öppnade sig, på hyllan låg minst 10 kartonger. Typiskt var bara att när jag startade med arbetet i kväll hittade jag en kartong i garaget som jag tydligen köpt tidigare, så strulet att leta reda på beläggen åt Biltema kunde jag ha hoppat över.
Egen bild knäppt med självutlösare av mina händer 201006
Jag har en bekant som lider av fylleri idag, undrar om hon skulle vilja ha en klapp från dessa händer.

När man ändå har mer eller mindre hela bromsoket bortmonterat passade jag på att snygga till det lite, det är ju roligare att jobba med det nästa gång om det inte är så skitigt.
Bromsoket före byte av klossar, Eget foto 201006
Som elendet såg ut vid starrt, mycket rost och skit trots att jag spolade av hjulen med vatten igår kväll.



Arbetet tog drygt 2 timmar så vänstersidan får jag fixa till i morgon kväll efter jobbet. Tidigare brukade jag  lämna bort denna typ av jobb till en kompis, men efter att jag har sett honom fixa detta några gånger åt mig har jag sugit åt mig hur momenten skall göras. Annars är just detta med bromsar som jag har lite respekt för, det är ju inte kul att ligga i hög fart på en landsväg med bromsar som helt plötsligt strejkar.
Eget foto av mitt nymålade bromsok. 201006
Arbetet nästan klart, väntar bara på att färgen skall torka, så att klossarna kan monteras, och däcket återmonteras.

Detta med att leka bilmekaniker är rätt kul, när man har rätt verktyg och rätt utbytesdelar, tyvärr är det bara tiden som saknas, och jag förlitar mig mer på att få hjälp av bekanta när det gäller reparationer. Tyvärr missade jag att köpa skrikplattor, men man kommer väl in på gubbdagis någon gång, och då kan jag köpa ett paket.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0