Jungfru Marie bebådelsedag


I dag är det Jungfru Marie bebådelsedag även nämnd som vårfrudagen efter titeln vår fru för jungfru Maria. Vårfrudagen har i folkmun omformats till våffeldagen, vilket gett upphov till seden att äta våfflor just denna dag. Själv tänker jag fuska lite och använda farbror Ekströms färdiga våffelmix, givetvis kommer jag att använda riktig grädde, och inte sådant där rakskum som vi har använt på gräsklipparklubben. Syltalternativen blir bara två eftersom jag bara har hjortronsylt och björnbärssylt hemma. Det är lite synd att den stora Ekströmsgubben är borta från fabriken i Örebro, man blev ju så glad när man såg den som liten.
Egen bild av ett Ekströms frasvåffelpaket
När jag gick i 6:an på Saltängskolan fick skolkassen åka på ett studiebesök och se när de tillverkade sitt pulver för Nyponsoppa och Blåbärsoppa, vad jag kommer ihåg så var just blåbärsoppan den stora produkten då, den var då väldigt i ropet på grund av Vasaloppet, huruvida denna pulversoppa används av Vasaloppsåkarna idag vet jag inte, och jag tänker själv inte åka loppet för att få reda på det. 

Jag tror inte att jag kan minnas en enda vårfrudag som det fortfarande har legat snö och is kvar på gatorna, kommunen jobbar under högtryck och i går såg jag Strömberg framföra en stor väghyvel längs Casselgatan. Troligen inlånad från Vägverket eftersom kommunen sålde sin hyvel för cirka 10 årsedan. Jag vet inte ålder på denna maskin, men när jag såg in i den från andra våningen så kunde jag i alla fall bedöma att den inte uppfyller dagens arbetsmiljö.
Egen bild av Vägverkets väghyvel framförd på Casselgatan i Laxå, av komunen och motorklubbens stake man Strömberg. 201003

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0