Vad kan vara konst????

Vad som är konst finns det delade meningar om, personligen har jag svårt att få
Lars Vilks rondellhund till konst, det känns som om teckningen bara har producerats för att skapa debatt och ge Vilks plats i mediabruset. Han var ju en följetong i Tv-programmet Magazinet redan på 1980-talet med sin skapelse Nimis som står i Kullabergs naturreservat.
Christoffer Barnekow rapporterade var vecka i programmet hur byggnandsnämnden försökte få skräpet förklarat som svartbygge och hur skräpet skulle tas bort. Lars Vilks ansåg sig i konstens namn stå över de regler som gäller oss övriga svenskar.
Eget foto av några av mina teckningar 201003.
Vilks har fått flera knepiga efterföljare som hävdar att deras alster är konst.
Magnus Gustafsson som utsatte Storstockholms Lokaltrafiks tunnelbanevagnar för klotter, det är ju ren skadegörelse av annans egendom och i mina ögon inte konst.
Priset i dårskap tas ändå av Anna Odell med verket Okänd, kvinna 2009-349701, där hon spelade psykotisk och självmordsbenägen på Liljeholmsbron i Stockholm. Synd att hon blev friskförklarad för uppför man sig så dumt är man säkert psykotisk. Något år tidigare genomförde några elever vid Konstfack ett examensprojekt genom att läsa porrnoveller för dagisbarn, man frågar sig var konsten kommer in i detta.
Eget foto på några av mina teckningar 201003.
Det var lättare med konst förr, då var det tavlor och statyer som räknades till konsten, smörknivar, näverslöjd och träkåsor räknades som konsthantverk. Visar en bild på min lilla gallerivägg med teckningar, den skall plockas ner under sommaren eftersom jag tänkt bättra på den vita färgen. Och denna vägg ger ju även en vägledning till vad jag anser vara konst.

Snart är det dax för Tivedsbygdens konstförenings årliga vårsalong, i år skall jag i vart fall inte missa den, jag fick ett mail med en affisch, så jag kan omöjligen inte påstå att jag inte visste.

 Tivedsbygdens Konstförening

 

     Vårsalong 21 – 28 mars 
      
 

     Öppettider:

     Söndagar 14 – 17
  
     Måndag, Tisdag, Torsdag 12 – 19

     Onsdag, Fredag 10 – 17
               

     Laxå Bibliotek                   


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0