Eskil

Som följetong i radions P1 har författaren Gunilla Linn Persson läst ur senaste bok  Eskil - Riddaren av syrenbersån. Detta är ytterligare en författare jag har missat och efter att jag har hört henne läsa några avsnitt om Bernard, Karl-Astrid och deras mongolide son Eskil var jag fast. Knepigt att jag missat henne, så jag googlade lite och ser att hon även har skrivit TV-serien Skärgårdsdoktorn, eftersom jag tittar väldigt lite på TV är det klart att jag missat detta, men jag brukar ju notera när författare vinner priser och att hon tilldelades ABF:s litteraturpris 1997 har jag totalt missat.
Bild lånad från nätet
Vad som slår mig mest är att hon i boken om Eskil lyckas beskriva perioden 1957-1965 så bra, hon föddes ju själv 1956 så hon kan ju  knappast inte ha egna minnen om hur barn med handikapp placerades på hem och doldes för släkt och vänner. Utan att avslöja bokens innehåll måste jag erkänna att jag blev rörd när jag läste de sista sidorna, att även ett mongolid grabb kan vara till glädje för sina föräldrar, Som vanligt när något är bra, skaffar jag boken, och läser ikapp och förbi. Det återstår ytterligare några avsnitt och dessa sänds på radions kanal P! På vardagar  11:35. Nu väntar jag på spänning av nästa radioföljetong.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0