Sven-Bertil Taube

Vid ett besök på stormarknaden Bergvik i Karlstad råkade jag se en trave böcker som såldes ut för halva det tidigare priset, som varande bokoman kan jag inte gå förbi en bokhylla utan att kasta öga och se vad som erbjuds. Bland böckerna fanns Sven-Bertil Taubes berättelsebok Ord och många visor.
Eget foto av omslaget till Sven-Bertils Taubs bok Ord och många visor. 201009

Jag har genom alla år sett Sven-Bertil huvudsakligen som en svensk vissångare, som tolkat sin far EvertNils Ferlin och Mikis Theodorakis. Men efter att jag läst boken måste jag tydligen omvärdera min uppfattning, jag visste inte att han var utbildad skådespelare från Dramatens elevskola och att han huvudsakligen har varit verksam som skådespelare på olika scener. Jag såg honom i filmen Örnen har landat någon gång på 1970-talet, och jag minns att jag då tyckte att han spelade rollen bra för att bara vara en sångare. Utöver denna roll har jag sett honom i rollen som Henrik VangerStieg Larssons Män som hatar kvinnor. Att han först tänkte bli bildkonstnär och till och med följde med sin mamma Astri till Paris för att lära sig teckna kroki, var också en nyhet för mig.

 

På grund av synproblem har Sven-Bertil tvingats berättat episoder från sitt liv och verksamhet för Petter Karlsson, som sedan har strukturerat och präntat ner texten på papper. Jag tror personligen att många memoarer skulle tjäna på att skapas på detta sätt, då finns det ju någon som kan plocka bort oväsentligheter från berättelserna. Det är ju just avsaknaden av den stora mängden oväsentligheter som gör att man då och då kan misstänka att en memoar är skriven av en spökskrivare.

 

Boken är klart läsvärd, jag mer eller mindre sträckläste den och den ingår numera bland de böcker jag brukar rekommendera andra att läsa.


Det som gjorde det starkaste intrycket på mig var hans uttalande ----  att han nu är över sjuttio år gammal och att det inte finns mycket tid kvar att vinka på. Ridån har gått ner och han har framtiden bakom sig, och hela livets mål är slutligen döden.

 

Boken är utgiven av Albert Bonniers förlag 2009, ISBN 978-91-0-011341-4 och jag tycker att det är märkligt att en så ny bok kan reas ut för 45 kronor.




Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0