Sverige är fantastiskt

Nu under sommaren har det varit lite dålig tillgång till datortid så detta blogginlägg blir en liten sammanfattning av sommaren. Att Sverige är fantastiskt fick jag uppleva några dagar i juli då jag for ner till Aneby för att hämta två tvättmaskiner som jag lyckats komma över väldigt billigt.

Eget foto av en Vacnatic tvättmaskin 201107  Eget foto av en Almer tvättmaskin, 201107

Normalt sett jobbar jag ju alla vardagar under juli månad, men jag lyckades pricka in en helt underbar sommartorsdag för denna resa. För att resan inte skulle bli för tråkig passade jag på att fråga en kamrat om han ville följa med på denna lilla tripp. Val framme i Aneby känner vi hur hungern kommer sig smygande så vi går in på en pizzeria och beställer en varsin pizza. Medan vi väntar på att pizzorna skall bli klara passar min kamrat på att gå ut och rasta sin hund, samt förse den med nytt vatten, efter promenaden som tog ca 15 minuter kommer han in för att sätta sig ner och äta sin pizza. Efter ca en minut kommer det in en äldre tant och klagar på att det sitter en hund i bilen och flämtar, hon måste ju ha observerat att hunden kommer raka vägen från en promenad samt att den just fått vatten, men ändå vill hon påpeka det olämpliga i att det sitter en hund i en bil, där rutorna är nervevade samt att bilen står i skugga.

eget foto av en blandrashund  201107 

För att få liter omväxling valde jag att köra vägen över Gränna på hemresan. Som liten när man for på besök till mormor i Halmstad for man just vägen mellan Ödeshög och Gränna, och jag minns mina blickar upp mot berget där Brahehus låg. I en äventyrslysten grabbs tankar satte denna ruin igång olika fantasier om hur slottet används genom åren. Jag minns att jag flera gånger bad min pappa att vi någon gång skulle stanna så att man kunde klättra upp på berget och utforska denna ruin, men det blev tyvärr aldrig av.

Eget foto av Brahehus 201107

Nu har vägen mellan Gränna och Ödeshög fått en ny sträckning, så man passerar ruinen på bara några hundra meters avstånd, dessutom har vägverket ordnat med parkeringsmöjligheter så att beskåda denna ruin är inte ett lika stort äventyr som förr.

Eget foto av Brahehu 201107

Byggnaden måste ha varit mäktig när den var bebolig, med en helt underbar utsikt över Vättern och Visingsö. Vad jag saknade när jag stod vid stupet och tittade ut över vyn, var alla fruktodlingar som var placerade mellan landsvägen och bergets fot, men dessa fruktodlare har väl blivit utkonkurrerade av all frukt som importeras. Om jag inte missminner mig var Gränna synonymt med päron eftersom merparten av landets päronodlingar var lokaliserade till Grännatrakten.

eget foto från Brahehus ut över vättern, 201107  eget foto från Brahehus ut över vättern, 201107

Lokalt fanns ju även detta fenomen i mina hemtrakter, med alla stora jordgubbsodlingar i Finnerödja trakten, men även detta är ett minne blott, med några få verksamma bärodlare, trots detta kan man fortfarande köpa Finnerödjajordgubbar i hela landet, undrar just var dessa kommer ifrån.

Bild lånad från Wikipedia


Slutkommentaren måste i alla fall bli att Sverige är fantastiskt även på vardagar i juli månad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0