28 februari 1986

Fredagen 28 februari 1986 var en sådan där smällkall vinterdag med en temperatur över minus 20 grader utomhus. På kvällen när jag satt och jobbade lyssnade jag som vanligt på BBC World Service via kortvåg. Helt plötsligt vid kvart i tolv tillkännages att Olof Palme blivit nedskjuten och troligen avlidit på en gata i Stockholm. Man brukar ibland säga att man minns exakt vad man sysslade med när vissa personer dör. Detta stämmer allt för väl, själv har jag klara minnen vad jag sysslade med när mordet på John F. Kennedy tillkännagavs trots att jag bara var sex år gammal. Samma sak med John Lennon som mördades utanför sin bostad Dakota Building i New York 1980. När jag besökte New York 1998 kunde jag själv se att folk fortfarande ställe blommor på mordplatsen trots att det gått 18 år sedan mordet.

Bild lånad från Wikipwdia

För att återkomma till den tragiska fredagen så blev jag väldigt paff när jag hörde detta, så jag bytte genast till en svensk radiokanal för att få mer information, men där spelades bara populärmusik. Jag vet att jag ringde runt till några bekanta och släktingar och berättade vad jag hört, men det var ingen som trodde mig, eftersom inget nämndes på radion och nattradion snurrade som vanligt. Tyvärr kommer nog detta mord aldrig bli helt löst, dels har det nu gått 25 år, många av de som var inblandade så som årets svensk Hans Holmér, Ebbe Carlsson, Christer Pettersson med flera är borta, och kan inte bidra med de pusselbitar de kanske var i besittning av. De senaste dagarna har det varit en hel del program på radion där man bland annat tagit upp alla misstagen som polisen gjorde under de första 48 timmarna. I program kunde man höra Lisbet Palme berätta om händelsen, och när man hör henne berätta så får man anta att hennes utpekande av Christer Pettersson måste stämma, man glömmer inte utseendet eller blicken man får av en person som först dödat sin livskamrat och sedan försöker dig.

Lisbet Palme, har knappt givit några intervjuer om mordet sedan mordnatten 1986. Inför 25-årsdagen intervjuas hon nu av Studio Etts Helena Groll, man kan höra hela reportaget via denna länk Lisbeth Palme berättar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0