Per Oskarsson

Med en viss förfäran hörde jag att skådespelaren Per Oskarson och hans hustru Kia Östling omkommit i en fastighetsbrand. Personligen har jag bara träffat honom en gång i samband med en urmässa på 1970-talet. Vad som inte är så där allmänt känt var att Per under en period var väldigt fascinerad i klockor och kringutrustning för urmakeri.
Eget fota 201101
Att avgöra när Per var bäst som skådespelare är väldigt svårt, och jag har känslan av att de flesta yngre skulle ange Gösta Unefäldts romanfigur polischefen Gustav Jörgenson i Strömstad som hans bästa rollprestation. Men personligen håller jag hans medverkan Maria Langs Ljuvlig är sommarnatten där han gör en mycket bra tolkning av Lars-Ove Larsson som hans bästa roll.

 

Mest känd är han kanske ändå för sin medverkan i Hylands Hörna, där han kommer inridande på en häst maskerad till Don Quijote. Under avmaskeringen håller han ett litet tal om negrer, judar och andra vid den tiden tabubelagda ämnen. Tyvärr drunknade hans tal av att folk bara tittade på hur han tog av sig klädesplagg efter klädesplagg, så hans tal blev som föregbilden Don Quijote, bara en kamp mot väderkvarnar.









Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Maggan

Jag har ett minne av Per Oscarsson i en svart/vit TV-teateruppsättning av Trettondagsafton av Shakespeare. Han spelar en fjompig man som slänger med sitt långa blonda hår som faller honom i ögonen hela tiden. Kom ihåg att jag skrattade så jag tjöt.

2011-01-07 @ 11:26:20
URL: http://margaretaswenson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0