Trettondedag jul

Är den trettonde dagen efter julafton och inom den västerländska kyrkan firades ursprungligen dagen som Kristi dopdag. Samtidigt som trettondagen avslutar julfirandet inleder den också den så kallade epifaniatiden som (beroende på när påsken infaller) varar under högst sex söndagar fram till fastan


Enligt gammal tradition är det många som kastar ut sin julgran denna dag, såvida man inte gör detta på Tjugondedag jul eller tjugondag Knut då julen enligt visan skall dansas ut. Själv har jag inte besvärat mig med att plocka in någon riktig julgran denna jul, så mitt problem att bli av med en gran blir enkelt. Ibland blir man dock lite avundsjuk på de personer som har en livs levande gran på tomten, för utan tvekan är granen vackrast när den får stå på sin växtplats.
Bild lånad från Wikipedia
Dagen har även namnet Benraskedagen det har sitt ursprung i att man i äldre tider fick skava det sista köttet på revbensspjällen då julmaten var på upphällningen.  

 

När man så här på grund av en extra ledig dag blir kvar på vår lilla ort, passade jag på att städa och rensa bort lite gamla surdegar. Medan jag städade passade jag på att lyssna på Radiogudstjänsten Följ stjärnan, från Umeå, det som fick mig att studsa till var att kyrkan numera har installerat en betalningsterminal så att man kan använda sitt kreditkort för att betala kollekten. Eftersom det har snöat rätt mycket de sista dagarna passade jag på att lägga ut mina mattor i snön, detta är något som både stora och små mattor mår mycket bra av. Som en liten avslutning av städningen passade jag på att vända min sängmadrass och bädda rent, de första veckorna känns det som en helt ny madrass, så jag brukar vända på den en gång vart kvartal.
Eget foto av en matta i snön, 201101



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0