2 meter

2 meter är ingen längre sträcka, bara 200 cm, men när man skall flytta något tungt som ett otympligt skåp eller en tung maskin på egen hand kan 2 meter vara jättelångt. Nu hör jag på radionyheterna att jordbävningen utanför Japans kust har flyttat hela huvudön 2 meter åt sidan. Trots att jordbävningen var kraftigare än den som drabbade Haiti förra året blev inte förödelsen lika stor, utan skadorna kom först med tsunamivågen, eftersom japanerna är vana vid jordbävningar och dess efterföljder var det många som tack och lov tog sig till högre platser innan vågen nådde land, detta blev väl räddningen för en stor del av befolkningen.
Tokio 2011 efter jordbävningen. foto lånat från wikipedia 

För åtskilliga årsedan var jag väldigt stark motståndare till kärnkraft, detta berodde till stor del av att jag var väldigt förtjust i en tjej som var kärnkraftsmotståndare och jag tog till mig lite av hennes argument mot denna energiform. Samtidigt pågick ju debatten inför folkomröstningen, där många framstående personer så som nobelpristagaren Hannes Alfvén och Tage Danielsson propagerade för ett kärnkraftfritt samhälle. Men efter omröstningen dog debatten mer eller mindre ut, den kom igång lite svagt efter Tjernobyl, men dog ut efter något år. Idag har vi mer eller mindre accepterat kärnkraft trots att folkomröstningen gav beskedet att all kärnkraft i landet skulle vara avvecklad till 2010. Men idag har det svängt till och med centerpartiet som var huvudmotståndare till kärnkraft kan idag tänka sig att denna energiform får vara kvar. Även mitt intresse i denna fråga har genom åren svängt, ingenting har ju hänt, och det har från min amatörsynpunkt verkat säkert trots att några kärnkraftverk stått stilla mitt i smällkalla vintern, just när de behövs som mest.
Raserat kärnkraftverk i Japan 2011 efter jordbävningen. foto lånat från wikipedia 

Men nu har det hänt, det alla varnade för på 1970-talet.  Tre reaktorer i Japan kan inte kylas på normalt sätt utan man tvingas som en nödlösning kyla ner dem med havsvatten för att försöka förhindra en härdsmälta. En av reaktorbyggnaderna har ju till och med exploderat på grund av högt vätgastryck inne i byggnaden. Jag tror att vi kommer att få en ny kärnkraftdebatt inom kort. Men argumenten kommer säkert att bli mer sansade och katastrofteorier som framkom i filmen Kinasyndromet från 1979 kommer att utebli.  Ocm man får hoppas att man slipper höra Vad var det vi sa!        

 

 

 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Ursula S.

Hej Janne!

Det är en mycket innehållsrik och trevlig blogg du har, jag har bara hunnit läsa en del av inläggen idag - men återkommer :-)



Jag minns precis var jag befann mig när nyheten om Tjernobyl kom: jag hälsade på min storebror i Halmstad under ett par dagar. Han var kärnkraftsmotståndare, liksom jag, och det var ju förfärande att allteftersom höra hur Ekot rapporterade om allt allvarligare skador i Tjernobyl - precis som nu i Japan. Vi vet fortfarande inte var det slutar, när det gäller strålskadad personal, utsläpp i luft och vatten, och kontamination av miljön och grödor/fisk.



Att kärnkraftslobbyn fått luft under vingarna beror väl mkt på de ökande oljepriserna och det skyhöga elpriset de senaste vintrarna (och Maud Olofsson är väl ingen "äkta" centerpartist, hon vill vinna Stockholmare och andra storstadsbor och har backat i flera frågor för att vinna deras röster).



Jag är fortfarande emot kärnkraft och det handlar inte bara om säkerheten i och kring själva verken - det handlar minst lika mycket om slutförvaringen, som ingen VET säkert om det kommer att funka som planerat, de har bara teoretiska uträkningar och bedömningar som tycks se säkra ut. Men OM teorin inte stämmer, eller om det händer något oförutsett, så kan det få ödesdigra följder för människor, djur och natur i oräkneliga generationer framåt.

Teoretiker kan lätt räkna fel, när Naturen är inblandad - se bara vilket motstånd Hallandsåsen bjudit mot Skanska!

Vi måste känna ödmjukhet inför Naturen och inse att vi inte vet allt och inte kan förutse allt - och inte kan fixa allt, när det händer något oplanerat.



Fy 17 vilken lång kommentar det blev! Undrar om någon orkat läsa den till slut... ;-)



Nu ska jag läsa om Flyg!

Bästa hälsningar,

Ursula

2011-03-30 @ 19:04:07
URL: http://www.hemligheter.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0