Udda Arbete

För någon vecka sedan klev det in en äldre farbror från skogarna i Vredstopstrakten på jobbet med en begäran om ett litet udda arbete som han undrade om jag kunde hjälpa honom med. Eftersom det ligger lite utanför mitt verksamhetsområde så sa jag först nej, men efter att han förklarat att han varit och frågat på flera olika platser och bara fått beskedet njet föll jag till föga och lovade att hjälpa honom.

glasflaska från 1800-talet och ett Onepennymynt från 1919. Eget foto 201105

Det engelska one-pennymyntet som han tagit med var från hans eget födelseår 1919 som han växlat till sig på en resa till England under 1940-talet, det var rätt kul att se denna mynt typ igen, eftersom jag själv kommer ihåg när dessa var i bruk under mitt först besök i England 1970. Jag kommer ihåg hur förvånad jag var att det då cirkulerade så mycket äldre mynt i den dagliga handeln. Med i bagaget hem till Sverige medförde jag ett hundratal mynt från slutet av 1800-talet fram till 1960-talet. Detta fick mig att springa upp på vinden och rota i några lådor för att titta på mina mynt och jag blev ganska paff när jag märkte att just myntet från 1919 var ett av de få som jag saknade.

Delarna under pågående jobb. Eget foto 201105

Så det kändes lite synd att kupa till det och borra ett hål i ett sådant mynt, jag hade gärna köpt det för att komplettera min samling, men samtidigt insåg jag ju farbrors avsikt med att använda just detta mynt som lock på flaskan.

Här är silvertråden tennlödd i Onepennymyntet. Eget foto 201105

Jobbet var egentligen inte så komplicerat det var ju bara att kupa myntet, borra ett hål för silvertråden samt svara till en konisk korkbit eftersom våra moderna korkar var för grova. Glasflaskan är en brännvinsflaska från 1800-talet och jag tror att dessa var utrustade med glasproppar i original. Slutresultatet syns i alla fall här nedan.

Färdigt resultat av en egenproduserad flask kork. eget foto 201105


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0