Rätt, Fel, det är frågan

För några årsedan drevs det en kraftig annonskampanj att man skulle äta 68 brödskivor var dag, även om jag ibland är storätare skulle jag inte klara av att äta tre limpor bröd var dag, och även om man bytte brödtyp skull det bli en väldigt enformig diet.
 bild av en brödlimpa lånad från wikipedia
Jag var på en på en hälsoundersökning för några årsedan och resultatet blev en kasse med mediciner
Trombyl,
Seloken och 
Pravachol varav den sista avregistrerades som läkemedel i år.


Desa skulle ätas dagligen i förebyggande syfte. Personligen var jag lite tveksam till att äta dessa piller eftersom jag är och har varit mot alla former av stimulanser i tablettform, Även om mediciner kan hjälpa och lindra krämpor innehåller de som regel någon form av gift. Många gånger går det ju helt enkelt att bli av besvären genom vila eller sömn och då blir ju detta pillerknaprande onödigt. De få gånger jag drabbas av huvudverk har jag märkt att efter bara någon timmes sömn är huvudverken puts väck.

Pillerförpackningar från 1998, eget foto 2011 

Orsaken till mina funderingar i dagens blogg får skyllas på att i radionyheterna häromdagen varnades för att äta kolesterol medicin i förebyggande syfte eftersom detta medförde risk andra biverkningar och krämpor. Tomas Nordegren hakade på nyhetsinslaget i sin sändning på eftermiddagen där han berättade om hur han fick kolesterolsänkande medicin utskriven under sin tid i USA. Han var så som jag mycket skeptisk till nyttan av dessa så han avstod från att använda pillren. Personligen hämtade jag ut mina piller på Apoteket till en kostnad runt 1100 kronor och slängde in dem i ett skåp, och de få piller som har blivit förbrukade får tillskrivas min storasyster som även hon fick dessa piller utskrivna. Efter lite letande i köket, toaletten och i mitt sovrum lyckades jag i alla fall hitta medicinen så att jag kund få en liten fotoillustration till bloggen. Men att äta dem, det vet i tusan, så jag lägger in dem i skåpet igen och försöker komma ihåg att ta med dem till medicinåtervinningen någon gång man har ett ärende förbi apoteket.
 

Skulle man följa alla råd och varningar skulle man bli tokig, ena dagern är det inte bra att äta potatis, nästa dag varnas det för grillat kött. ytterligare någon dag senare försöker någon forskare att få hela landet till att bli missbrukare genom att hävda att ett glas vin till maten är nyttigt, detta besvaras vanligen dagen  efter av någon ny forskare som ett mycket hälsovådligt råd. Vad skall man tro?


Bild på en potatis lånad från wikipedia Eget foto 201105

 

SÄKRAST VORE KANSKE ATT INTE LÄMNA SÄNGEN, men vilket tråkigt liv det skulle bli.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0