Premiär bad 2012

Årets fösta bastubad är nu genomfört på Sätterstrands badhus. I Skoghall fanns tidigare ett litet badhus uppfört någon gång på 1920 eller 1930-talet. Tyvärr blev det inte av att jag någon gång provade på att basta där medan verksamheten var i gång, och nu är det tyvärr försent eftersom badhuset stängdes för några år sedan. Kvar på ytterdörren finns fortfarande skylten med öppettider kvar, fast ingen verksamhet pågår i huset.

Skoghalls badhus, bild lånad från Wikipedia Skoghalls badhus efter stägning, eget foto 2012 Öppettider Skoghalls badhus efter stägning, eget foto 2012

Annars har man genom åren provat på en del lustiga miljöer att basta i, bland de jag håller främst är utan tvekan kallbadhuset  i Varberg, där har man den mäktiga känslan och förmånen att kunna kliva rakt ut ur bastun och klättra ner i det salta havsvattnet för en lien simtur innan man kliver in i bastun igen. Ytterligare en bastu som etsat sig fast i skallen är den som ligger på en av de övre våningarna, nästan högst upp på Scandic Infra City, där bastade jag vid 10-tiden på kvällen och det var mäktigt att sitta i bastun och se alla bilar som passerade förbi på E4an för att ta sig till Arlanda eller Stockholm, den har en like i bastun ombord på M/S Mariella där man genom panoramafönstret kan följa båtens färd genom Stockholms skärgård.

Kallbadhuset Varberg med den högra sidan som rymmer herravdelningen i fokus, bild lånad från wikipedia Kallbadhuset Varberg, bild lånad från wikipedia Scandic Infra City, bild lånad från Wikipedia M/S Mariella bild lånad från Wikipedia

 

Men detta skulle handla om årets premiärbad som genomfördes nu i helgen på Sätterstrands badhus  på Hammarö. Jag hittade hit tack vare lite googlande på nätet, och fastnade för att de hade öppettider som skulle passa mig, vad jag missade var att läsa igenom hela beskrivningen, det visade sig att just denna bastu var en gemensam bastu för damer och herrar. (detta viste jag inte när jag löste mitt årskort). Bastun var relativt liten, men man fick en känsla av stor rymd ändå pågrund av att det fanns ett litet fönster ut mot bassängavdelningen. I bastun träffade samtalade jag lite med en äldre herre som tidigare badat just vid Skoghalls badhus. Han berättade att just det badhuset var något speciellt eftersom många av världens problem blivit lösta där genom åren, och att flyttningen till Sätter inte var helt positiv eftersom mycket av hans bastunöje satt kvar i väggarna i Skoghalls badhus, och trots att lokalerna var slitna och varmvattnet ibland tog slut skulle han föredragit att den bastun fortlevt. Själv var jag ganska nöjd, lagom varmt med rätt fuktighet gör ju att bastubadet blir en njutning och eftersom jag ofta byter bastumiljö spelar inte känslorna i väggarna någon större roll för min del, men jag kommer alltjämt räkna Vibybastun som min hemmabastu.

Bastun Sätterstrands badhus, eget foto 2012   Duschavdelningen Sätterstrands badhus, eget foto 2012   Eget foto 2011 av Viby bastuförenings hus vid Viby kyrka

 

Läs även andra bloggares åsikter om Skoghall, Hammarö, Varberg, Mariella, Viby, Bastu
Trackback
RSS 2.0