Downtown

Vissa namn eller ord har en mycket speciell betydelse. Häromdagen reagerade jag på att det har startat ett ungdomscafé på vår lilla ort.

Eget foto 2012 av skylten till ungdomscaféet

Som namn har man valt ordet Downtown. Namnet fick mina tankar att dra iväg till New York där den södra delen av Manhattan ofta benämns med ordet downtown. Jag besökte området 1997 och blev mycket imponerad av ur och guldsmedsdistriktet som ligger mellan Wall-Street och Chinakvarteren, utöver butiker som sålde färdiga föremål fanns det dessutom ett flertal företag som sålde verktyg och maskiner till urmakare och guldsmeder, fast det som imponerade mest var ändå alla ateljéer som formgav och producerade unika smycken och korpusföremål (vaser, skålar, figuriner med mera).


Eget foto 2012 av skylten till ungdomscaféet

Fast nu var det ordet downtown denna blogg skulle handla om. Efter mitt besök på Manhattan blev ordet väldigt vanligt för mig, helt plötsligt hörde jag det i var och varannan amerikansk deckare, och att jag missat att Petula Clark har haft en superhit med just låten Downtown hade gått mig helt förbi. Mitt enda försvar måste bli att jag bara var 7 år när hon släppte låten 1964.



Senare kom jag även på att även Neil Young har släppt en låt med denna titel, och dessutom finns det några filmer som delar detta namn, så vårt lilla ungdomscafé har satt ribban högt om de skall klara att leva upp till namnet. Synd bara att man inte har åldern inne för att besöka detta ställe, men trots att jag känner mig ungdomlig platsar jag nog inte där.


Eget foto 2012 av skylten till ungdomscaféet



Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0