Våren är på väg

Vad man längtar, men nu ser jag i alla fall ett slut på denna vintersäsong, temperaturen brukar ligga på plus under dagtid och på bara någon vecka har det mesta av snön smält bort.

Tjärn mellan Degerfors och Björneborg, eget foto 2012

Kvar nu finns bara lite is på en del sjöar. Jag brukar ha sjön Björken och Toften som en liten personlig måttstock på när våren har anlänt. Det är ca en vecka mellan bilderna och mycket har hänt.

Sjön Björken Svartå, eget foto 2012   Sjön Toften, eget foto 2012
 

En av skönaste sakerna med sommaren är att man kan kliva rakt upp från sängen och gå ner till sjön för ett härligt morgondopp. En morgon vaknade jag extra tidigt och klev upp för att koka en kopp kaffe, medan vattnet värmdes upp kastade jag ett getöga genom köksfönstret och fick se en strålande soluppgång klockan 4:45. Jag greppade min kamera och gick ut på altanen för att ta några bilder, men tyvärr kan inte bilderna ge någon rättvisa för de underbara färger som exponerades. 

 Eget foto 201108 Eget foto 201108 Eget foto 201108

En del morgonbesök ner till stranden är väldigt fridfulla, inte en människa inom synhåll, man hör fågelkvitter och man ser fiskarna som slår i vattnet. Fiskarna försvinner så fort man doppar stortån i vattnet, men fågelsången finns kvar och den blandas med det kluckande ljud som uppstår när vattnet skvalpar mot stranden. Jag brukar försöka klara av detta morgondopp så tidigt så att jag hinner sitta en halvtimme på altanen och njuta av en stor mugg kaffe innan jag sätter mig i bilen för att åka till jobbet.

Sjön Skagern eget foto 2011 Min egen lilla strand i sjön skagern, eget foto 2011

Vid ett av mina tidiga morgonbad denna sommar fick jag till och med mig min storasyster ner till sjön, och även hon insåg tjusningen med dessa morgondopp,

Jag brukar se till att jag åstadkommer en del små ljud när jag närmar mig min lilla egna strand eftersom några brukar bada näck vid den lilla strandremsan och det kan ju förvarna den stackarn att någon kommer. Det finns i och för sig en längre strand med brygga på bara några hundra meters avstånd, men jag föredrar ändå denna lilla strand på grund av att man är ensam och slipper en massa stoj och vandaler.

Badplatsen vid sommarstugan, eget foto 2011

Vid den stora badplatsen finns det en brygga med flotte, och jag observerade i sommars att någon vandal lyckats slita bort badstegen från flotten. 




Kommentarer
Postat av: Hanna Ek

Älskar verkligen din blogg, glad att jag hittade den. Följer dig på bloglovin nu, hoppas att du följer tillbaka!

2012-03-09 @ 04:16:25
URL: http://hnny.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0