Väderfenomen

Blad det häftigaste jag vet när det gäller naturens nycker när det gäller väder är ett riktigt kraftigt åskväder. Jag kommer ihåg när jag efter ett besök på Midtfynsfestivalen 1999 nådde hamnen i Göteborg vid halv ett tiden på natten och där möttes av ett riktigt kanonåskväder. Blixtarna var så kraftiga att det var som marken lystes upp av konstljus. Det blixtrade kontinuerligt under hala bilresan mellan Göteborg-Laxå och jag är säker på att jag skulle klarat av hela resan utan att bilbelysningen varit påslagen. Jag har flera gånger försökt att fotografera just åskväder men resultatet har inte blivit bra.

 

Ett annat väderfenomen som verkligen tilltalar mig är den röda himmel som framträder vid solnedgång under våren. Även detta är för mig ett svårt objekt att spara på bild, eftersom bilderna blir underexponerade. Trots flera ändringar av både bländare och exponeringstid får jag inte till det. Att använda min kameras automatinställningar löser inte problemet eftersom kameran aktiverar blixten med resultatet att jag sitter med en överexponerad bild..

 

Vid ett besök på Skavsta flygfält förra året lyckades jag i alla fall förena mitt flygintresse med den röda himmelen.

Även under ett besök i Skoghall  2013 visade naturen upp denna vackra himmel som mina bilder tyvärr inte återge fullt ut. Så nu funderar jag lite smått på om jag skall gå en fotokurs på ABF eller TBV

   

 

Läs även andra bloggares åsikter om midtfyn, Laxå, Skavsta, Skoghall, Väderfenomen

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jättefin solnedgångsbild Janne. Med digitalfoto brukar man säga att 50% av bilden tas i kameran och resterande 50% fixas till i datorn. Jag använder mig av programmet lightroom. Nästan alla bilder blir grådassiga direkt från kameran och behöver justeras med kontrast, skärpa, brusreducering och annan drit i datorn.

2013-07-07 @ 23:37:19
Postat av: Anonym

Kommentaren var från Fredde 😊

2013-07-07 @ 23:38:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0