Vit julafton.

Dagen före julafton kommer min hemkunskapslärare från högstadiet med en stor påse hembakade bullar, trots att jag inte var en mönsterelev kommer hon tydligen bara ihåg mina bra egenskaper från skolan, och jag vet snart inte hur jag skall kunna tacka henne för alla bullar hon kommer med. Jag tänkte ta en bild på hela påsen men när två bullar återstod kom jag på att jag missat att ta en bild.



I år har det för en gångs skull blivit en vit jul, mitt minne är lite dåligt, men jag tror att det är den första vita julen på 10-år. Så jag passade på att knäppa en bild över den delvis istäckta sjön Övre Gla på julafton.




Som vanligt var det svårt att fixa till de rätta klapparna så ICA Maxi fick stämpla ut några Harry Boy, och släppa till med någon chokladask. Skinkan sköljdes ner med Hjo Bryggeris svagdricka, jag lyckades komma över några flaskor, och den lilla på två liter var helt lagom storlek för fyra personer.  http://jannealg.blogg.se/2009/december/juldrycken-ar-raddad-sa-det-blir-en-jul-i-ar.html

Annars är det ju mycket traditioner med just julen, jag brukar äta dadlar, men i år var embalaget utbytt till en plastlåda, inte så kul jag saknade den vitkädda papperskartongen, ytterligare en sak jag missat denna jul är Blossas glögg, trots att jag letat i flera Ica-butiker fanns den inte att köpa någonstans. Men alla butiker sålde lingonglögg, vaniljglögg och massor av andra smaker som jag inte förknippar med jul, så denna jul blev helt glöggfri. Jag har hört att några gör sin egen glögg, detta kanske jag skall prova till kommande år om inte butikerna tar upp Blossa igen.




Man skall trots att vägarna var dåligt plogade sända en tanke till vägverkets personal som tvingas jobba dessa storhelger, vägarna var i alla fall farbara bara man tog det lite lungt.

Jag tror även att jag hittade Tomtens lilla krypin i de värmlänska troll skogarna.

Smedjan i Grenåa

Snart stundar nästa stora helg, med raketer rädda hundar, och överkonsumtion av mat och dryck, men något ska väl liva upp oss under denna mörka årstid.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0