Valet

Årets riksdagsval närmar sig och politikerna visar ibland upp sina sämsta sidor. Jag hörde på radion häromdagen att före detta justitieministern Tomas Bodström vägrade att drogtesta sig när riksradion erbjöd en test, han var först väldigt positiv, men när man räknade upp vilka saker som kunde spåras vägrade han att ställa upp.  Det fanns en gång i tiden ett ordspråk som löd Ingen rök utan eld. Han har ju enligt egen och andras utsago sysslat med droger tidigare.
Bild lånad från Wikipedia
Ytterligare en justitieminister som skämt ut sig med droger var Laila Freivalds, jag hörde en debatt på tv där hon krävde att knarket skulle släppas fritt, man bara bävar.
Bild lånad från Wikipedia
Just på justitieministrar borde man kunna ställa högre krav, de står ju högst upp på stegen bland landets rättsvårdande instanser, och basar över både lagutformning och polisverksamheten.

Nu senast är det centerpolitikern Fredrik Federley som klivit fram ur någon mörk vrå och glatt talar om att han har använt droger tidigare men numera är ren.
Bild lånad från Wikipedia

Det förekommer även ett rykte om att även stadsministerkandidaten Mona Sahlin har använt droger, hon lär ha missbrukat hasch.

Frågan man ställer sig är om man överhuvudtaget skall rösta när politikerna uppför sig på detta sätt, så det får nog bli soffliggarpartiet även detta år.

 

Detta med användning av droger får mig att tappa lusten inte bara för politik utan även andra saker som jag följt med spänning, Under några år var jag väldigt förtjust i tennis, och for runt till olika tennisarenor för att följa bland annat Davis Cup live. En av de roligaste matcherna jag såg var när Sverige besegrade Spanien i Båstad. Några år senare gick Mats Wilander fram som en ångvält i Öppna Franska, där han även visade en sportslig heder som var helt unik, han rättade domaren vilket betydde att han förlorade en poäng.
Bild lånad från Wikipedia
Några år senare när Wilander i slutet på sin karriär spelade en match blev han utvald för doping/drogtest och resultatet visade att han var påverkad, för min del betydde det att mitt intresse för tennis dog. Och det tog flera år för mig att se en tennismatch igen.    

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0