Britt-Louise Sundell - RUSTIK

När jag växte upp en gång i tiden, tyckte inte min storasyster om vårat vardagsporslin. Efter lite påtryck lyckades hon få med sig mamma till bosättningsaffären för att köpa nytt. Valet föll slutligen på en servis från Rörstrand som klingade under namnet Rustik. När vi delade upp en del prylar från föräldrahemmet la jag givetvis rabarber på denna servis eftersom den föll mig i smaken. Servisen kom i produktion 1956 och tillverkningen upphörde för åtskilliga årsedan, så att köpa nytt för att komplettera är inte att tänka på.

Eget foto 201005

Vid ett besök på Erik Edinstiftelsens loppis idag hittade jag nästan en hel Rustikservis för 10 personer, så jag kunde inte motstå att köpa dessa tallrikar och fat då priset endast var 200 kronor. Dels för att kunna ersätta något av mina fat som blivit kantstötta eller slitet i glasyren. Jag saknar fortfarande tillbringaren och kaffemuggarna som ingick i denna servis serie, men förr eller senare kommer jag att hitta även dessa.

 Eget foto avb Britt-Louise Sundell - RUSTIK sevis på Edinstiftelsen.201012

Modellen formgavs av Britt-Louise Sundell, och blev Rörstrands första stengodsservis. Jag vet att just brunt porslin inte toppar modelistan just nu, men jag gillar färgen och den strama formgivning som föremålen har. Som formgivare har Sundell inte nått upp till Stig Lindbergs popularitet, men med framtiden kommer modet säkert att ändras och chansen finns att hennes alster kommer att uppskattas högre av fler än mig.

Eget fota av några av mina tidigare delar i Britt-Louise Sundells - RUSTIK servis. 201012
Mer information om Britt-Louise Sundell finns i boken De formade 1900-talet : DESIGN A som till vissa delar finns den tillgänglig på nätet här.

eget foto 201011 av före detta ESAB-resturangen, senare Bodarne Krog och numera hemvist för Erik Edinstiftelsen.

Vad det gäller Erik Edinstiftelsen så är det en stiftelse som flyttade till vår lilla ort 2006 från Venngarn. Stiftelsen driver bland annat den tidigare ESAB-resturangen samt ett arbete på kristen grund med vård för missbrukare av alkohol och narkotika, som ju är ett lovvärt projekt. Tyvärr har jag ingen närmare kunskap om hur deras arbete leder till om några missbrukare återanpassas, men det kan bli ett framtida projekt att utforska och blogga om.

 

 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0