Händelserik fettisdag med ny medalj

Dagen har varit händelserik, och eftersom det är fettisdagen ska man äta en bulle med många namn, den är känd under namnen semla, även kallad fastlagsbulle, fettisdagsbulle eller hetvägg. Enligt traditionen skall denna ätas på tisdagen efter fastlagssöndagen och den sista dagen före den kristna fastan; dagen mellan blåmåndagen, tidigare ibland även kallad bullmåndagen, och askonsdagen.
Så efter jobbet idag sprang jag iväg till det lokala konditoriet och köpte mig årets Semla, som liten tvingades jag äta denna bulle i varm mjölk, men på äldre dar har jag lärt mig att njuta av Semlan i naturligt tillstånd.
En semla från konditori Promenaden Laxå, eget foto 2010
För att vara riktigt nostalgisk använder jag min Tuff-Tuff tallrik från tidigt 1960-tal, och det blir bara en semla under året man skall följa traditionen,

Konditori Promenaden i Laxå, eget foto 2010
och sänder en tanke till konditorn Bengt på Promenaden som skapar dessa underbara godsaker.

Dagens andra stora händelse är Björn Ferrys medalj i Vancouver, personligen ser jag hans medalj som större än gårdagens guldmedalj. Svenska Dagbladet kommer att få problem när nästa Bragdguld skall delas ut, det finns redan två kandidater och vi är bara inne i årets andra månad.
Bild lånad från wikipedia
Tyvärr hittade jag ingen fri bild av Björn Ferry att publicera, så det fick bli en skidskyttebild från Wikipedia.

Råkade av en händelse hitta en sida på nätet under namnet  StayFriends då jag sökte efter ett personnamn, helt plötsligt ploppade det upp en del skolkamrater, så jag reggade in mig med ett eget konto.
Fotograferat av bildskärmen dp sidan från stayFriends visades, eget foto 2010
Under dagen har det ploppat upp mail med namn på tidigare klasskamrater, några som man inte har hört ett ord från på 20-30 år, detta var kul och tanken seglar iväg på om det inte vore dax för en liten klassfest igen.




Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Patricia Klinteberg

Mm vad god semlan ser ut att vara!

2010-02-24 @ 15:54:57
URL: http://patriciaklinteberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0