Döden slår till II

Döden slår till, helt syniskt räknat i antalet döda ger det inga större problem, men tråkigt för de drabbade. Det stora problemet är alla som behöver vård, jag hörde en läkare på radion som berättade att man tvingades sortera vilka fall som skulle behandlas, alla med bukskador får ingen vård eftersom de inte beräknas överleva. En läkare talade om att de letat bland allt bråte för att hitta vanliga fogsvansar, eftersom det var det bästa verktyget för att klara amuteringar fort på löpande band. All denna vård kostar pengar idag, men även i framtiden, flera barn har båda benen amuterade och dessa kommer att behöva olika hjälpmedel för att kunna få ett drägligt framtida liv. Som jag skrev i förra veckan betalar jag in en summa för alla som kommenterat i min blogg, och nu i kväll har jag betalat in 600 kronor till SOS-barnbyar.
De fem som via mig bidragit till Haiti med 100 kronor var är:

EmoEmil
BeckaHBitcH 
Elin 
Linn-Lay
linda 

Ett stort tack till Er, och jag lägger för egen del 100 kronor. Detta med att skänka pengar till Haiti kan ske på många olika sätt, jag besökte en loppis i Skoghall förra helgen, där gick hela dagens försäljningssumma till Haiti. Som jag skrev tidigare alla bidrag behövs stora som små.

FN högkvarteret i Port-au-Prince efter jordbävningen. Bild lånad från Wikipedia.

Över 300 FN-anställda som befann sig i Haiti är saknade och förmodat döda vilket försvårar samordningen av hjälpen. jag har inte hört något från systerdotter, men jag antar att hon har några av sina arbetskamrater bland dessa 300. Hon har efter placeringar i Östtimor och Sydamerika nu blivit placerad på en relativt trygg plats i Italien.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0