Brandvarnare.

Detta händer inte mig, så tänker man ofta, men i söndags natt drabbade det mig.
Jag vaknade av ett våldsamt liv på min ytterdörr, min första tanke var att det var inbrott, så jag greppar ett par brallor och tittar ut genom sovrumsfönsteret, inget ovanlig där. Så jag springer iväg mot entren men möts av massor av rök när jag kommer ut från mitt sovrum, under min väg mot dörren tittar in mot köket och ser att det brinner i slaskhinken, med byxorna jag har i handen kväver jag elden och springer sedan ner för trappen för att öppna åt räddningstjänsten. Denna gång slutade det lyckligt trots avsaknaden av brandvarnare, detta endast tack vare en tjej som sett röken och larmat brandkåren. Min läxa och mitt råd efter detta är KÖP BRANDVARNARE, i bästa fall kan den varna innan det gått så långt som till en brand för dessa känner efter vad jag har hört av att lokalen är rökfylld och röken kan ju bildas av bara glöden. Jag har tidigare känt mig trygg med min brandsläckare men jag upptäckte att med all rök kan det vara svårt att lokalisera den, samt att när väl rökutvecklingen kommit så långt som i mitt fall kan det vara försent. Dessutom är det som regel inte elden som tar livet av de flesta vid bränder utan den giftiga röken som bildas då det glöder i syntet och plastmaterial.

Ehen bild av förödelsen

Detta år har det varit gott om små olyckor, ett fönster pajade när jag stängde balkongdörren lite väl hårt, en fönsterbåge lossnade när jag skulle putsa fönster, men denna brand är nog det mest obehagliga jag varit med om. Som tur var blev inte skadorna så stora, jag tvingades byta ut några golvplattor och måla om lite på väggen.


Orsak, för några veckor sedan kom ju våren och med detta åker en del trädetaljer ut, dessa behöver ju oljas in. När jag hjälpte en kär vän för några veckor sedan med att olja in några armstöd eldade vi upp trasan, det var ju knappt att det brann i den, så nu när jag oljade in några prylar i helgen tänkte jag mig inte för utan kastadede använda trasorna i slaskhinken.
Lärdommen av den läxan är släng inte överblivna trasor utan elda upp dem.

Kom ihåg Köp Brandvarnare, detta kan drabba även mig och dig, även om man har en annan åsikt. Det spelar ingen roll hur försiktig man är, det kan bli ett elöverslag eller något annat man inte råder över som kan vara orsaken till att en brand startar. 


Till och med lokalblaskan lyckades få med en liten notis om händelsen.

Eldning av strumpor, Eget foto 201005
När jag i maj försökte elda upp ett par strumpor indränkta i träolja lyckades jag inte få eld på dessa utan hjälp av ett par droppar bensin.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0