Kyrkvandring i Tiveden.

Eftersom det blev bestämt att jag skulle vara kvar på orten under  helgen kom jag på att jag skulle få lite tid över och inte bara sitta hemma och jobba.

På en av anlagstavlorna satt en liten affisch från Tivedens hembygdsförening om en kyrkvandring från Tivedstorp till Tived Kyrka, med start klockan 9 på söndagen. Jag bestämde mig för att detta kunde vara en kul grej jag har ju inte varit inne i Tiveds kyrka någon gång, så med denna vandring skulle jag kunna slå två flugor i en smäll.
Liten reklamlapp om kyrkvandring mellan Tivedstorp och Tived

På lördagen ställde jag några väckarklockor på ringning till kvart över sju, det är ju i alla fall ca 4 mil till Tived, efter några frukostmackor och lite kaffe satte jag mig i bilen för resan till Tivedstorp via Röfors och skogsvägen ner till Tived. När jag väl är framme i Tivedstorp 5 minuter i 9 finns inte en bil på parkeringen, och inga personer som ser ut att vara kyrkobesökare. Så jag knallar upp till kaffestugan i Tivedstorp och frågar om de vet något om kyrkvandringen, och där fick jag klara besked, vandringen var förra söndagen Jag måste tydligen lära mig att läsa lite långsammare, Jag läser för fort ibland och det händer att jag ibland bara läser inledningen på ett ord, och min hjärna skapar slutet av ordet med någon form av sannolikhetskalkyl, som regel brukar jag träffa rätt. Aven om min omgivning ibland undrar hur jag egentligen läser.

Eftersom det inte blev någon kyrkvandring köpte jag en macka och kaffe i Tivedstorp, medan jag satt där kom jag på att jag lika gärna kunde åka in i nationalparken eftersom jag var så nära och på hemvägen stanna till och titta på kyrkan i Tived.
Några av byggnaderna i Tivedstorp. Eget foto 201006
Naturen i Tiveden är rätt maffig, och jag stannade till och fotograferade Stigmarspasset, enligt lokalsägen genomfördes det ofta rån på förbipasserand i detta bergspass av rövare och bönder bosatta i Tivedskogarna.
Stigmanpasset i Tiveden, här överföll rånare (rövare) de vägfarande på 1600-1700 talen. Eget foto 201006
Hemresan gick via Tiveds kyrka, befolkningen i dessa trakter tröttnade på att behöva vandra 3 mil upp till Finnrödja för att göra ett kyrkobesök, så på mitten av 1800-talet byggdes en kyrka på sju veckor. Troligen tog befolkningens medel slut, för den var väldigt sparsamt utsmyckad.
Eget foto från Tived kyrka. 201006 Eget foto från Tived kyrka. 201006
Tyvärr fanns ingen informationsskylt eller skrift att läsa vid kyrkan, och även kommunens turistfolder var sparsam med uppgifter om denna kyrka.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Anki

Se där så du har varit på "sightseeing" blir bra det...

2010-06-20 @ 22:17:09
Postat av: Sök och du skall finna

Hallå där!



Tittar bara in och tackar för titt-in och kommentar hos mig.



Soliga hälsningar från en annan 1958:a

2010-06-21 @ 16:14:33
URL: http://2bloggen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0