bloggtorka

Idag har jag bloggtorka, det finns inget nytt att skriva om. Tack vare polisaspirant Jocke Johansson har jag en lista med olika ämnen att ta till. Så dagens blogg handlar om frågor, och vilka frågor man kan ställa till sin granne, fästmö, sin lärare eller sin närmaste chef utan att vederbörande blir förbannad. Ett klick på ett blått ord tar dig vidare till mer info utanför denna blogg.

Aspirant Johansson berättade för mig att en person jag känner använder någon form av droger, och han frågade mig om jag frågat personen i fråga om han knarkar. Jag blev lite paff eftersom detta i mina tankar inte är en fråga man ställer till en person, vilket jag även nämnde för Aspirant Johansson, hans svar förbryllade mig lite, då han hävdade att personen i fråga bara skulle bli glad att få frågan.

Undrar lite var man skall dra gränsen,
Blir lärarna på skolan glada om man ställer frågan om de är pedofiler?
Blir din fru/man fästmö/fästman glad om man ställer frågan om de är snattare?
Blir din granne glad om man frågar honom/henne om det är hon som knycker tvätten i tvättstugan?
Blir Aspirant Johansson glad om man ställer frågan till honom om han är homofil eller pedofil?

Själv provade jag att ställa en fråga irl till en bekant som jobbat som kriminalpolis och som varit ute på några FN-uppdrag, två verksamheter som torde innebära lite våldshandlingar. Han fick frågan om han brukar misshandla sin fru? Efter att jag ställt frågan tittade han på mig med mörk blick, och med en bister uppsyn. Och han frågade om jag börjat dricka sprit. Jag förklarade att Aspirant Johansson berättat att folk bara blir glada om man ställer denna typ av frågor. Han köpte inte riktigt den förklaringen utan sa att denna aspirant måste vara inkompetent. Frågan är nu törs jag fråga aspirant Johansson om han är inkompetent.
Bild lånad från Wikimedia Commons fotograf Lars-Göran Lindgren Sweden. Bilden är utlagd på nätet under Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 Generic license.
När jag letade efter en bild till denna bloggsida hittade jag en riktigt nostalgisk bild. På orten fanns en gång i tiden en liten polisstation, inklämd på järnvägsgatan. På mitten av 60-talet använde de få poliserna sina privata bilar i tjänsten. 

Vid ett tillfälle skulle polismannen Stål resa till Stockholm och han behövde en större bil, så min pappa lånbytte bil med Stål under helgen. Som liten grabb var hans Saab 92 mycket spännande, i ena dörren satt en träspade md texten POLIS och jag har ett svagt minna av att den även bar texten STOPP på baksidan. Några år senare utrustades stationen med sin första svartvita bil en Volvo Amazon av kombityp. Många personer passerade genom stationen, Benjamin, Bam-Bam, Bertil, Sumpen bara för att nämna några få.

Några av dessa äldre gentlemän lever i högsta välmåga fortfarande. Senast nu i strax före jul träffade jag på Kjell, som var ett föredöme för alla gångtrafikanter på orten. Jag påpekade en gång till honom att han gick onödigt långt när han korsade gatan, hans omväg var drygt 100 meter. Han svarade att han omöjligen skulle kunna tillrättavisa någon som inte använde övergångstället om han själv bröt mot regeln.Rgen bild av Herr Gåman
Herr Gårman-skylten är tecknad av Karl-Gustaf Gustafson född 1917, död 2006. Han var under en lång period anställd på Vägverkets trafikbyrå, där han bland annat skapade skylten varning för älg.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Stilbyrån.se

Hej Janne,

Rolig läsning här/tack

..herr gåman är väl så kult som det kan bli! Kom över två sådana skyltar när jag var på besök hos en vägentreprenör. De hade tagit ner skyltarna eftersom de inte var enl. senaste standard. Skyltarna skulle kasseras, så jag fick köpa dem (läs: rädda dem, istället för att de skulle kastas) Lycklig som få såklart.. men har inte själv någon plats, så säljer dem nu i min webbutik: http://xn--stilbyrn-g0a.se/pa-vaggen/herr-garman-vagskylt Hoppas någon annan nostalgisk själ vill ha dem!

Hälsningar
Therése


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0