Offentlig konst

Klickar man på ett blått ord kommer man till en extern sida med ytterligare läsning.


Jag kom häromdagen över en bok om den offentliga konsten i Örebro, av Stefan Nilsson och Lennart Kindgren. Jag som tidigare trodde att de enda skulpturerna i stan var Likkistan på Stortorget och Ikaros syster vid flygfältet blev mäkta imponerad av den mångfald  Örebro har av offentlig konst. Att jag kunde Likkistan på Stortorget beror på den häftiga debatt som fördes i lokalblaskan i slutet av 1970-talet, samma är det med Karin Wards Ikaros syster som utsattes för ett sprängattentat  1981. Totalt finns det ett hundratal verk utställda i Örebro.
Eget foto av boken
Boken fick mig att fundera på vad vi har för offentlig utsmyckning i Laxå, eftersom orten är liten är det helt naturligt att det inte finns lika många utsmyckningar här. I min lilla inventering hittade jag totalt fyra skulpturer. Endast en enda var märkt med upphovsman och tre av skulpturerna var placerade i Koreaområdet inom en cirkel på cirka 250 meter.
Eget foto av betongfontänen i Korea, Laxå
Betongskulptur och fontän i ett, denna skapades i slutet på 1970-talet och var tidigare placerad i bostadsområdet Saltängen, men när hyreshusen revs flyttade man helt sonika skulpturen till Korea. Enligt personen på bänken heter den Molnets broder och skapat av Lennart Kindgren.
Axel Waleijs nakna flicka som finns placerad i Koreaområdet Laxå. Eget foto 201005
Den enda skulptur man kan se upphovsmannens namn på är Axel Waleijs brons skulptur av en naken flicka. (Axel Waleij föddes i Östergötland 1897 och avled i Stockholm 1964, förutom denna skulptur har han även utfört en byst av drottning Victoria som finns placerad på Solliden). Strax intill står en liten stenfigur med en liten Oxe men trots att jag letade hittade jag ingen signatur så upphovsmannen är okänd för mig.
En stenskulptur av okänd konstnär. Placerad i Koreaområdet Laxå. eget foto 201005
I centrum finns den skulptur/fontän som de flesta som besöker orten har möjlighet att se, även den saknar information om upphovsman, men jag har ett svagt minne av att det var en finsk svetskonstnär med namnet Kari Hanhineva som skapade skulpturen på uppdrag av företaget ESAB. (Snälla rätta mig om jag har fel här)
Eget foto 201005 av fontänen i Laxå Centrum 
Skulpturen är mycket lämplig för orten då den byggdes upp runt en stångjärnshammare på 1600-talet sam de tre laxarna som symboliserar de laxartade fiskar som finns i Laxsjön ca en mil från centrum.  
 

En plats som borde utforskas närmare är Arvika, jag blev ganska imponerad första gången jag besökte stan, där står det en skulptur vid nästan varje gatukorsning i centrum. Att just Arvika har mycket offentlig konst kan säkert härledas till att det där bildades några konstnärskolonier med Rackstadgruppen spetsen. 

Efter att jag skrev denna blogg hittade jag ytterligare ett offentligt konstverk, eftersom jag sällan går förbi systembolaget har jag inte reagerat på dessa rör som sticker upp ur maken, jag letade efter någon skylt där man kunde se vad verket heter och upphovsmannen namn. Men jag hittade inget så tillsvidare får de gå under namnet Rör.
Eget foto av två rör som bara pekar upp från marken på Centrumtorget i Laxå. Eget foto 201006



   .

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Bittan

Jag stod & såg på när statyn byggdes .Bodde då i 26:an i Saltängen. Har för mig att en heter Månens broder, men kan ha fel !

2010-08-13 @ 08:42:35
Postat av: janne

Hej igen Birgitta, kul att träffa dig igen efter alla år, och jag blir nästan lite sotis när jag läser att du såg när denna staty byggdes det var något som jag missade trots att jag var i Saltängen rätt mycket (de flersta av mina lekkamrater bodde ju där).

2010-08-17 @ 20:53:43
URL: http://jannealg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0