Bokcirkeln

i dag måndag startade Marie Lundströms program Bokcirkeln i radions P1. Nu i höst har de valt att läsa Charlotte Brontës bok Jane Eyre som gavs ut första gången 1847.

Eget foto av Charlotte Brontës bok Jane Eyre. 201011

Inbjudna att diskutera detta litterära verk var Björn Ranelid, Johan Kling och Alexandra Ahndoril.
Detta att man diskuterar en bok ger läsupplevelsen en helt ny dimission, eftersom jag själv inte har läst någon av Brontës böcker passade jag på att hänga med på denna bokläsning.
Bild lånad från Wikipedia, Skapare Notwist 2008    Bild lånad från wikipedia
Marie Lundström fick iden till programupplägget medan hon studerade litteratur i Chicago, där läste de några kapitel ur Tolstojs bok Krig och Fred och diskuterade den tillsammans, därefter återvände till texten och läste vidare, och träffades på nytt en vecka senare för nya diskussioner. Denna del av hennes utbildning blev grunden till programmet Bokcirkeln.

Själv hittade jag detta program i våras när boken Blonde av Joyce Carol Oates var uppe till diskussion. Under veckan som kommer skall jag läsa fram till kapitel 21 för att vara i fas med övriga läsare på måndag då nästa avsnitt sänds.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0