Haiti

Just nu är min systerdotter verksam som FN-biståndsarbetare på Haiti. Hon fick ingen riktigt lyckad start där. Första arbetsdagen togs sex svenska poliser som gisslan på Haitis nationalfängelse i Port-au-Prince, samma dag bröt även en Koleraepidemi ut bland lokalbefolkningen.
Rget foto av ett äldre foto på systerdotter, 201011

Jag hörde idag på radion att lokalbefolkningen nu anklagar FN som orsak till att denna epidemi brutit ut i Cap Haitien, Hinche och Milot, och där har nu hundratals människor attackerat FN-styrkan MINUSTAH. Först tyckte jag att det verkade väldigt långsökt, men i senare sändningar har den svenska FN ambassadören Claes Hammar bekräftat att smittan troligen kommer från de Nepalesiska FN styrkorna.
Eget foto av min egen radio, 201011

Jag hoppas lokalbefolkningen tar sitt förnuft till fånga och även ser på de goda sidor som FN insatserna gör för landet. Men tyvärr är det så att just FN inte har setts med de mest positiva ögonen av lokalbefolkningen. Delvis lär det bero på att FN tydligen försöker toppstyra landet. Detta medför att FN:s hjälparbetare behöver ha soldater som skydd, något som många andra hjälporganisationer på Haiti klarar sig utan.
Bild lånad från Wikipedia.
Totalt har nu epidemin krävt över 1000 liv, och vi får hoppas att de lokala läkarna ihop med WHO får bukt med denna sjukdomsepidemi, och att hjälporganisationerna kan få bort dessa tältläger som medför dålig kroppshygien.
Bild lånad från Wikipedia.  Bild lånad från Wikipedia.
Mina tidigare inlägg om Haiti hittar du här:
Döden slår till 
Döden slår till II   


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0