Nykterist ?

Efter alla mina bloggar om alkoholfri Öl, har jag via mailen fått frågan från några om jag är nykterist. Men det måste jag kraftigt dementera, jag är inte nykterist, om inte annat syns det i bloggen Tre nya öltyper, där jag skriver några rader om starkölet Mikkeller Jackie Brown. Eller mitt intresse av att spara på olika Whiskytyper (fast där blir det mesta inte öppnat),
Eget foto 2010, av egen flaska Macallan 16 Years 1991    Eget foto 2010 av en egen flaska Chivas Regal 12 Years whisky   Eget foto 2010 av en egen Laphroaig 10 Years 1998 whisky
När det gäller den alkoholfria ölen har jag hittat ett 15-tal olika typer på den svenska marknaden där Norrlands Guld och den tyska Störtebeker enligt mig smakar bäst. Jag har även under sista året letat efter ett lättäöl som fans på marknaden när jag var ung, men trots att jag har letat i flera olika butiker kan jag inte hitta öltypen Lyckholms.
Eget foto av tiningen länsposten 201011
Huvudsakligen blir det numera för min del mest mineralvatten, alkoholfri eller lättöl till maten, eftersom jag tycker att de olika smakämnena kommer fram bäst när alkoholhalten inte är för hög. För många många årsedan provsmakade jag ett danskt öl där alkoholhalten var runt 10 procent, där var det totalt omöjligt att känna någon smak förutom just alkoholen, och man blir samtidigt lite fundersam vad ett sådant öl är till för, det går ju inte att använda till mat, eftersom det släcker ut smaksensorerna.
 Störtebeker  
Under flera år drack jag en lättöl dagligen till min lunch. Jag var den enda vid bordet som valde lättöl, men så en dag kom vi att diskutera alkohol, och någon nämnde att man kunde dricka en 2 cl snaps till maten och ändå köra bil. Efter att vi pratat om alkoholhalten i lättöl räknade BengtCadico ut att mitt drickande av lättöl till maten var dag motsvarade cirka sju och en halv liter starksprit på ett år.Först trodde jag inte att det var sant men efter att jag själv kontrollräknat och fått resultatet bekräftat på egen hand övergick även jag till mineralvatten under luncherna.




Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0