Pizza

Den svenska nationalrätten Pizza kom till landet i början av 1970-talet då den då välkända Pizzeria de Opera öppnade vid Gustav Adolfs torg i Stockholm. Jag var där första gången 1973 och om jag inte minns helt fel fanns det cirka 10 olika pizzor att välja på, förutom pizza serverades olika pasta och italienska kött och fiskrätter, så det var en komplett italiensk restaurang. Efter maten ingick en kopp expreso kaffe för de som så önskade. (Som en liten kuriosa kan nämnas att de första pizzorna i landet serverades på den svenska kvarterskrogen Östergök i Stockholm, december 1968).
Marinara från pizzeria Marina, eget foto 2010 Marinara från pizzeria Rodos, eget foto 2010
Pizzeriorna spred sig som löpeld över landet, men det var inte många som nådde upp till de Operas kvalité, orsaken beror nog på att de flesta får sina råvaror som halvfabrikat, alla har likadan strimlad skinka, samma tärnade ost och tomatsås från någon pizzaleverantör. Förr var det även vanligt att den lokala pizzerian tillverkade sin egen pizzadeg, numera kommer den som regel i frysta klumpar och smaken på den färdiga pizzan varierar inte mellan de olika pizzeriorna.
Marinara från pizzeria Knuten, eget foto 2010 Marinara från pizzeria Fyrkanten, eget foto 2010
Själv har jag nu prov ätit fyra av ortens varianter av Marinara från vår lilla orts alla pizzerior, och jag märker inte någon skillnad i smak mellan dessa fyra varianter.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0