Dagsländor.

knyckt bild från nätet av en partilogga
Jag är rädd för att det nya riksdagspartiet Sverigedemokraterna inte kommer att blir en dagslända som Ny Demokrati, Piratpartiet och FI.

knyckt bild från nätet av en partilogga knyckt bild från nätet av en partilogga knyckt bild från nätet av en partilogga

Sverigedemokraterna har ju varit verksamma under några år och byggt upp en liten men väl stabil supporterskara, till skillnad från de tidigare dagsländorna inom politiken som i princip ställde upp i valen utan att ha en fast medlemsbas. Den enda glädjen jag ser med detta val var att 5 520 320 (fem miljoner femhundratjugotusen trehundratjugo) personer inte ville se Sverigedemokraterna i riksdagen. Vad de 330 157 personer som röstade på Sverigedemokraterna tänkte på försöker jag fortfarande fundera ut. Jag hoppas verkligen att jag har fel i mitt antagande, om att partiet har en liten fast kärna med medlemmar, och jag hoppas att de bara kommer att bli en dagslända så vi slipper dem under nästa valperiod.

 knyckt bild från nätet av en partilogga
Lokalt här på orten är vi ganska stabila i röstandet, så Sverigedemokraterna lyckades bara skrapa ihop 1,8 procent, och Miljöpartiet som var en av valets vinnare lyckades skrapa ihop 3 procent lokalt, klart under rikssnittet, konstigt nog fick det nya partiet Laxåpartiet 2 procent trots att de knappast har synts till, men 72 röster i kommunalvalet kan man kanske skrapa ihop med en stor släkt och bekantskrapskrets.


 Cirka 1000 personer av ortens röstberättiga avstod från att rösta, varav jag var en, delvis kan det förklaras av texten i min blogg.

knyckt bild från nätet av en partilogga
Extra kul måste det vara för Miljöpartisterna i dessa dagar, från att ha varit riksdagens minsta parti klättrade man upp till tredjeplatsen efter Socialdemokraterna och Moderaterna, skulle man översätta detta till sporttermer är det en bragd. 

knyckt bild från nätet av en partilogga knyckt bild från nätet av en partilogga

 

Nu finns det en möjlighet att vi slipper denna mörkblåbrunrödgröna röra under de kommande fyra åren, eftersom det slutgilltlika resultatet blir klart först under morgondagen.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0