Hinsehäxan

 

I kväll avnjöt jag via SvtPlay det första avsnittet av Lillemor Östlins självbiografiska bok Hinsehäxan som dramatiserats av Molly Hartleb för SVT. 

Lillemor Östlin är den kvinna som suttit längst sammanlagd tid i fängelse i Sverige. och när man läser på lite om hela Geijeraffären blir man lite fundersam till om den långa strafftiden utmätes för att tysta ett av huvudvittnena  Jag har tidigare berört denna händelse tidigare i min blogg och förundrades då över att merparten av de män som var inblandade gick fria medan de flesta kvinnor hängdes ut med namn och adresser i media.

bild lånad från Wikipedia

Andra förnekade hela händelsen genom att som Thorbjörn Fälldin ställa sig upp i riksdagen och hävda att denna bordellhärva inte kunde vara sann eftersom hans eget namn fanns med på listan över sexköpare. Att jag blivit så fascinerad av just Geijeraffären och bordellhärvan beror på att min faster bodde granne med  Doris Hopp som bland annat förmedlade kunder till Lillemor Östlin. Jag minns mycket väl hur min faster berättade om att det helt plötsligt börjat springa olika toppolitiker och kändisar i trapphuset, först  efter att journalisten Peter Bratt gjorde den första publiceringen i Dagens Nyheter om att justitieminister räknades som en säkerhetsrisk föll polketten ner för min del.

Eget foto av boken Makten, männen, Mörkläggningen. 201009

Jag väntar med spänning på nästa avsnitt och jag skulle gärna se att SVT även körde en repris av Birgitta Stenbergs självbiografiska roman Apelsinmannen  som tar upp händelserna runt Kejneaffären

Foto på boken Apelsinmannen av Birgitta Stenberg.

 

 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Hanna Ek

Intresserad av att ha en utställning, ja. Men vet inte riktigt vart man vänder sig.

2012-03-11 @ 21:51:20
URL: http://hnny.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0