Blinda kör bil

I går kväll var jag med när några "blinda" övningskörde med bil. Det hela startade med att de synskadades riksförbund hyrde an avstängd yta där blinda personer kunde få känna på att köra bil. Eftersom dessa vanligen åker med som passagerare och då bara har en massa olika ljudupplevelser som saknar betydelse var det några synskadade som ville prova på detta med bilkörning. Kontakt togs med en bilskollärare som ställde upp med en övningsbil med dubbelkommando. Några av personerna körde riktigt bra och gav tydliga ljussignaler när de bytte färdriktning. Efter att alla synskadade var klara med sin körning kunde jag inte motstå att fråga instruktören om jag kunde få ta en provtur med förbundna ögon, men då kvällen var sen och de synskadade skulle hem till olika platser i länet, kunde det inte genomföras denna gång, men troligen kommer en uppföljning för synskadade som inte kunde medverka nu i vår.


Annars har veckan mest betytt att jag lyft trägårdssten dels hemma hos Lena i lördags och dels i sommarstugan i tisdags. Mina plattor har legat i snart 10 år vid tomtgränsen och äntligen lyckades jag hitta en person som ville ha dessa 100 plattor.
Jag kände mig rätt mör efter att vi lastat på 30 plattor på hans släpkärra, vi spekulerade lite om vi skulle lägga på ett lager till, eller nöja oss med 30 plattor kärran klarar ju bara 500 kilo.
När min kompis kom hem kontrollvägde han en platta 30 kilo för en platta 50x50 cm, så överlasten var betydande, vid nästa hämtning får det bli 20 plattor.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0