Juldrycken är räddad, så det blir en jul i år oxå

På min väg till bastuklubben i går kväll svängde jag in till en liten lanthandel som brukar saluföra äkta svagdricka, den där typen som butikerna slutade med på 1970-talet. Som liten var ju denna dryck en tradition, och när den sedan slutade säljas har olika former av ersättning provats fram, det vanligaste är att man blandar ca 65% julmust med 35% Lyckholms lättöl, men det är inte svagdricka. Man får hoppas att Hjo bryggeri fortsätter med tillverkningen av denna viktiga juldryck. Svagdrickan marknadförs i 2, 3 och 5 litersflaskor, själv föredrar jag 2 liters flaskan eftersom kolsyran blir kvar längre i drycken, 5 litersflaskan som jag köpte igår kommer att vara lite avslagen när man når botten.

Det blir en hel del pratande i bastun, det stora ämnet i går kväll var Nobels fredspris, Obama som pristagare känns i alla fall för mig som fel person, han har ju aviserat att det behövs mer soldater till Afganistan (fast de Norska Nobel utnämningarna har ju varit knepiga även tidigare år) . I dag skall det bli en kort sväng till gräsklipparklubben efter jobbet, det var ett litet julfirande där i tisdags kväll och jag missade att skruva ner värmen när jag lämnade lokalen, detta kan ju ha kostat klubben någon tia extra i strömkostnad. Även under veckan som kommer blir det rörigt, på måndag är det dax för hårklippning, jag brukar ju göra det fyra gånger om året och i år blev det som vanligt väldigt långt in på det fjärde kvartalet, vilket medförde att håret är ovanligt långt fördelen är att det kommer att vara kort i jul.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Ann

Hej! Vilken nostalgi med svagdricka-flaskan...kan känna svagdricka-smaken inom mej när jag ser din flaska...

God fortsättning till Dej ! Ann

2009-12-28 @ 13:41:05
URL: http://dansann.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0