Min sista blogg för år 2009 då blir det lite flyg

Fick ett besök av ortens tidigare lokalredaktör på NA-NT, han är i dag 90+ och han rensar upp bland sina sparade fotografier och texter. Jag fick en bunt orginalfoton som jag lovade att lämna över till gräsklipparklubben samt kopior för eget bruk. Trots att bilderna var från 1974 kunde jag ange namnen på de flesta, knepigt nog missade jag mig själv, så åldern har nog tagit ut sin rätt i alla fall.

Första bilden föreställer klubbens SZD-Pirat inköpt 1973.
Foto Alf Pettersson NA-NT, Staffan Eriksson under segelflyg DM i Laxå 1974
Staffan flög detta flygplan under ett DM som klubben anordnade 1974, något år senare deltog han i SM med samma flygplan. Tyvärr blev inte placeringen så bra. Om jag kommer ihåg rätt blev det två utelandningar varav en i en mosse. Hela flygplanet fick demoteras och bäras någon kilometer över mossen. Enbart den mittre delen av vingen väger 90 kilo, tur att inte jag var med i gänget som bar detta flygplan. Staffan drabbades även av ett åsknedslag i vingspetsen under denna SM-vecka i Karlskoga.
Foto Alf Pettersson NA-NT 1974. Bilden tagen inför segelflyg DM i Laxå 1974. Flygplanet SZD-Pirat köptes nytt av klubben från Polen 1973, och den infördes i luftfartygsregistret som SE-TMS.
Den andra bilden visar samma flygplan, och jag tror att det är Mikael Othzén som sitter i cockpit, personerna utanför flygplanet är Olov Backman och jag själv.


Som vanligt försökte jag lyssna på radioprogramet Vinter i P1, dagens vinterpratare urmakaren , konservatorn och skådespelaren Johann Neumann mera känd som
”Ipren-mannen”. Vilket enormt levnadsöde, mobbad på urmakarskolan på grund av sin längd och hånad av sina alkoholiserade föräldrarna som försökte sälja honom till en cirkus. Phuu.


Han medverkade i Hrafn Gunnlaugssons film Korpens skugga från 1988, jag kommer ihåg att den filmen var bra, men jag missade Neumanns medverkan, hoppas att den kommer i repris så att jag kan hålla ögonen på skaft efter hans rollfigur Leonardo. Nu kan mitt minne svika mig och jag blandar ihop denna film med föregångaren Korpens flyger från 1984, det förekommer i alla fall en musikslinga i någon av dessa två filmer som har etsat sig fast i min skalle, jag tror den heter Riding och den spelas medan en grupp personer rider på islandshästar över en strand.


Sista arbetsdagen det här året avslutades med ett besök på bastuklubben, tyvärr var det många som missat att fredagsbastun var flyttad till onsdag. Så jag passade på att provsmaka ölen Störtebeker jag köpte igår, och jag måste erkänna att den var god, så det ligger nog en del i omdömet att tyskarna kan öl. Den har en mycket god beskhet som borde vara lämplig till grillat kött. Jag skall köpa några flaskor till så att man kan dricka den från ett glas. Färgen och skummbildningen kan ju inte avgöras när man halsar den från glasflaskan.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0