program 1 på radion (P1)

Idag har jag haft radion som följeslagare och i programmet Bokcirkeln diskuterade Åsa Linderborg, Carin Mannheimer och Jan Guillou om Joyce Carol Oates roman Blonde!  som bygger på Marilyn Monroes livsöde. Detta radioprogram var extra kul att höra eftersom jag just nu läser Rose F. Kennedys bok "Tid att minnas". Det påstås ju att både John F. och Robert hade kärleksaffärer med henne. Klart är i alla fall att hon sjöng Happy birthday på presidentens födelsedag.
Egen bild på omslaget till Rose F. Kennedys bok Tid att minnas från 1974. Bild från 201004

Två andra nyheter som kom fram under dagen var att det förekommit två nya fall av övergrepp inom den svenska katolska kyrkan förutom det redan kända fallet som inträffade på 1950-talet. Man får hoppas att detta är de sista som kommer fram i ljuset, och att det inte bara är falska anklagelser på grund av anmälningarna i Norge och England. Jag kommer ihåg alla pedofianklagelser för några årssedan, Då var ju var och varannan vuxen pedofil, något år senare var större delen av den manliga befolkningen i landet hustrumisshandlare.

Bild hämtad från Wikipedia

Den största skandalen var enligt min mening var reportaget i Studio Ett om en godisbutik i Göteborg kunde sälja droger helt lagligt på grund av att substansen inte var klassad som  narkotika. Det ar ju självklart att man ska kunna snabbutreda så fort ett nytt preparat kommer ut på marknaden och ingripa mot försäljning på nätet och i godisbutiker. Man kan läsa om inslaget i radion här.
Ytterligare en skrämmande nyhet var att Leif Silbersky försvarar dödsmisshandeln i Landskrona som en olycka. Jag måste erkänna att det känns som ett konstigt försvar med en olycka där resultatet blir fatalt.

Nu skall jag sluta för i kväll och fixa till lite kvällsmat eftersom min mage skriker.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0