Valborg

Dagen i dag är Valborg, Redan vid 18:00 tiden hördes de första fyrverkerismällarna inne i samhället, och jag sänder en tanke till alla hundägare som sitter med nervösa hundar ikväll.


Även i år är det motorklubben som svarar för majbrasan  vid motorstadion, jag gillar denna placering eftersom vi på gräsklipparklubben har aktivitet med många inresta gäster från hela norden. Själv skall jag jobba som funktionär där under lördag och söndag, så för att vara riktigt utvilad kommer jag att tillbringa kvällen hemma med Bruno Kreiskys bok Skiftande Skeden.
bild hämtad från wikipedia

Traditionen att fira grundar sig på de hedniska högtider men kom senare att kopplas ihop med Heliga Valborgs kult mot häxtro och onda andar. Men under de senaste åren har det även blivit en helg med mycket ungdomsfylla, och jag läste i lokalblaskan att fyra av tio ungdomar planerar en fylla under kvällen. Jag måste ge en eloge till de två femtonåriga tjejerna som gick ut med namn och bild i tidningen och trots att det hetsades i skolan om att dricka skulle de avstå.


En tanke som helt plötsligt slog mig var att jag inte har stött på någon som säljer majblommor i år, förra året blev det köp från 5 olika försäljare. Blomman skapades av Beda Hallberg 1907  för att samla in pengar till tuberkulossjuka i Göteborg, men försäljningen av denna lilla blomma spreds fort över hela landet men i år har de missat mig.
Bild lånad från wikipediaBild lånad från wikipedia

Ytterligare en stor sak denna dag hände 1946 på Haga slott i Solna, för då föddes en skolkamrat till min lillasyrra med namnet Carl Gustaf Folke Hubertus. Hans deltagande i sin dotters bröllop har diskuterats flitigt i radio senaste tiden, frågan har varit om vi skall införa den amerikanska traditionen att pappan överlämnar bruden till brudgummen i Sverige.
Bild hämtad från Wikipedia




Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0